مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يابي مراکز خريد در شرايط رقابتي با استفاده از روش جست‌وجوي تابو

سعيد رشيدي, محمدنبی طالعي, احيد نعيمي

چکیده


مکان فعالیت‌هاي تجاری ازجمله مراکز خرید، نقش تعیین‌کننده‌‌ای در موفقیت يا عدم‌موفقيت‌‌‌ هر‌‌ فعالیت دارد. در مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يابي مراکز خريد مي‌بايست به معيارها و اهداف متنوعي توجه داشت. در پژوهش حاضر دو هدف حداکثرسازي جذب تقاضای موجود و حداکثرسازي دسترسي به مراکز خرید در نظر گرفته شد. هرکدام از اين اهداف، معيارهاي مختلفي مانند جمعيت، شرايط رقابتي بين مراکز خريد، دسترسي به معابر اصلي، ايستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي حمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نقل و پارکينگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي عمومي، پارک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي تفريحي را دربرمي‌گيرند. در این پژوهش، روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تصميم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گيري چندهدفه براي حل مسئله به‌کار گرفته شد. روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي گوناگوني براي حل مسئله‌هاي چندهدفه ارائه شده است که به دو گروه کلي روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي سنتي و تکاملي تقسيم مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي سنتي عموماً در حل مسئله‌هايي از اين دست، نقصان‌هایی دارند که پژوهشگران را به‌‌سوی استفاده از روش‌های تکاملی سوق داده‌اند. در پژوهش حاضر از ميان روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي تکاملي، الگوريتم جست‌وجو‌ي تابوي چندهدفه به‌كار گرفته شد. در اين مدل، ابتدا با توجه به کاربري اراضي، مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاي نامناسب از فضاي مسئله حذف شدند و سپس الگوریتم جست‌وجو‌ي تابو براي دستيابي به توازن اهداف در محیط رقابتی به‌کار گرفته شد. به‌‌منظور ارزیابی موقعیت‌های پیشنهادشده در مدل تابو، مراکز پیشنهادی با نتایج حاصل از هم‌پوشانی نقشه‌های معیار اولیه مطابقت داده شدند.

 

كلید‌واژه‌ها: مراکز خريد، مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يابي در شرايط رقابتي، بهينه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازي چندهدفه، جست‌وجو‌ي تابو.

 


واژگان کلیدی


مراکز خريد، مکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌يابي در شرايط رقابتي، بهينه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازي چندهدفه، جست‌وجو‌ي تابو.

تمام متن:

PDF

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.