نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی مؤسسة تحقیقات آب، وزارت نیرو، تهران
2 کارشناس ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، مطالعات آب و خاک
3 کارشناس ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی، سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور
4 کارشناس آزمایشگاه گروه مهندسی آب دانشگاه گیلان
چکیده
سازههای دریایی، مانند بندرها، نقش بسیار مهمی در شدت فرسایشپذیری مناطق ساحلی دارند و تأثیر مشترک آنها، با نوسانات سطح تراز آب دریا، سبب جابهجایی خطوط ساحلی پیرامون بندرها میشود. ارزیابی و مقایسة شدت جابهجایی خطوط ساحلی و شدت فرسایشپذیری سواحل جنوبی دریای خزر در محدودة بندرهای اصلی شمال ایران (امیرآباد، فریدونکنار، نوشهر، انزلی و آستارا) هدف اصلی این پژوهش است. وضعیت مورفولوژی سواحل، بهلحاظ ویژگیهای فرسایشی و رسوبگذاری و تنوع لندفرمهای ساحلی، ازطریق تصاویر ماهوارهای لندست مطالعه شد. بهمنظور بررسی میزان تغییرات خطوط ساحلی در بنادر مورد مطالعه طی سالهای 1374 تا 1400، تغییرات ابجادشده در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی با استفاده از نرمافزار آنالیز رقومی خطوط ساحلی (DSAS) محاسبه شد. نتایج نشان میدهد که رفتار خطوط سواحل جنوبی دریای خزر در مقابل ساخت سازههای بندری و نوسانات سطح تراز آب این دریا متفاوت بوده است و بیشترین میزان جابهجایی خط ساحل و مقدار رسوبگذاری و فرسایشپذیری، بهترتیب، به ناحیة ساحلی بندر امیرآباد و آستارا تعلق دارد. سواحل مشرف به بندرهای نوشهر و انزلی رسوبگذاری مناسبی داشتهاند و میزان فرسایشپذیری در ساحل فریدونکنار بسیار اندک بوده است. بنادر شمال کشور ایران، همراه با نوسانات سطح تراز آب دریای خزر، در مناطق ساحلی پیرامون تأثیر مستقیم میگذارند و مدیریت منابع رسوبی متمرکز در سواحل راهکاری مطمئن برای کاهش میزان فرسایش و استفاده از منابع ماسهای در سواحل آسیبدیده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of the Intensity of Coastline Changes and Erosion of the Main Ports on the Caspian Sea Coast
نویسندگان [English]
- Homayoun Khoshravan 1
- Parastoo Karimi 2
- Payam Alemi Safaval 3
- Parisa poursafari yekrang 4
1 prof Associat institue inresearch of Water, Ministry of Energy, Tehran
2 M.Sc. Remote Sensing and GIS, Research Water and Soil
3 M.Sc. Remote Sensing and GIS, Geological Survey & Mineral Exploration of Iran
4 Water Engineering Dep., Guilan University, Rasht
چکیده [English]
This study aims to evaluate and compare coastline displacement and erosion intensity on the Caspian Sea's southern shores in the largest ports of Northern Iran, including Amirabad, Fereydunkenar, Nowshahr, Anzali, and Astara. Landsat satellite images were used to estimate the morphological status of the coasts in terms of erosion, sedimentation characteristics, diversity of existing coastal landforms, and changes in the GIS environment were used by digital coastline analysis software (DSAS) over the years 1995 to 2021. It has been indicated that the southern shores of the Caspian Sea differed in how they responded to the construction of port structures and Caspian Sea level (CSL) changes, and the areas of Amirabad and Astara ports had the highest displacements as well as accurate measurements of sedimentation and erosion rates, respectively. Given this situation, the beaches overlooking the ports of Nowshahr and Anzali have had significant changes in sedimentation, while the coast of Fereydunkenar had a very slow erosion rate. The northern ports of Iran, as well as changes in the Caspian Sea level (CSL), have direct physical impacts on the adjacent coasts. The management of concentrated sediment resources on the coast is a reliable solution to reducing erosion rate very effectively and the use of sand resources to mitigate coast erosion.
کلیدواژهها [English]
- Coastal lines
- Caspian Sea
- Ports
- Erodibility
- Sedimentation