امیر هادیان؛ مینا مرادی زاده
چکیده
آلودگی هوا یکی از مهمترین بحرانهایی است که امروزه اکثر کشورها با توجه به پیشرفت صنعت و فناوری با آن روبهرو میباشند. کشور ایران و بهویژه شهر تهران نیز از این پدیده مستثنی نیست. ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در سطح شهر علیرغم صحت بالا در اندازهگیری آلایندهها، به دلیل محدودیت های زمانی و مکانی و اندازه-گیری نقطهای قابلیت ...
بیشتر
آلودگی هوا یکی از مهمترین بحرانهایی است که امروزه اکثر کشورها با توجه به پیشرفت صنعت و فناوری با آن روبهرو میباشند. کشور ایران و بهویژه شهر تهران نیز از این پدیده مستثنی نیست. ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در سطح شهر علیرغم صحت بالا در اندازهگیری آلایندهها، به دلیل محدودیت های زمانی و مکانی و اندازه-گیری نقطهای قابلیت تعمیمپذیری ندارند. راهکار مکمل و بعضا جایگزین استفاده از سنجشازدور و دادههای ماهوارهای است که با توجه به هزینه بهینه و پوشش وسیع روشی مناسب جهت پایش آلودگی هوا به شمار میرود. آلایندههای دیاکسید نیتروژن (NO2) و ازن (O3) از مهمترین شاخصهای آلودگی هوا میباشند که در این پژوهش برای مدلسازی توزیع غلظت آنها در سطح شهر تهران با توان تفکیک مکانی برابر (تقریبا یک کیلومتر) و صحتی بالاتر از دادههای ماهوارهای تلاش خواهد شد. بدین منظور توزیع غلظت این دو آلاینده با بهکارگیری یک روش نوآورانه مبتنی بر روش درونیابی کریجینگ و بهرهگیری همزمان از دادههای ایستگاهی سنجش آلودگی و توان تفکیک مکانی بالای دادههای ماهوارهی سنتینل5P مدلسازی شده است. بهمنظور ارزیابی نتایج نیز از دادههای ایستگاهی سنجش آلودگی هوا استفاده شده که میانگین خطای ماهانه این مدل نسبت به دادههای ماهواره ستینل5P از 16.8 به 1.73 درصد برای آلاینده NO2 و از 21.9 به 2.53 درصد برای آلاینده O3 کاهش یافته است. همچنین خطای جذر میانگین مربعات (RMSE) این مدل برای آلایندههای NO2 و O3به ترتیب برابر با ppb 2.79 و ppb 0.86 میباشد که نشان از عملکرد مناسب این مدل در مدلسازی توزیع غلظت آلایندهها دارد.