محمد آخوندی؛ محمد سعدی مسگری؛ محمدرضا ملک؛ امید عسگری سیچانی
دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-20
چکیده
ترافیک شهری در دنیای امروز، بهخصوص در کلانشهرها، یکی از مشکلات مهم و فراگیر محسوب میشود. در سالهای اخیر برای غلبه بر این مشکل، راهحلهای بسیاری پیشنهاد شده که بیشتر آنها برمبنای مدلسازی کلان ترافیک شهری عرضه شدهاند. ولی بهدلیل پیچیدگیهای زیاد محیط شهری و عوامل متعدد و متفاوت مؤثر در ترافیک شهری، این مدلها نمیتوانند ...
بیشتر
ترافیک شهری در دنیای امروز، بهخصوص در کلانشهرها، یکی از مشکلات مهم و فراگیر محسوب میشود. در سالهای اخیر برای غلبه بر این مشکل، راهحلهای بسیاری پیشنهاد شده که بیشتر آنها برمبنای مدلسازی کلان ترافیک شهری عرضه شدهاند. ولی بهدلیل پیچیدگیهای زیاد محیط شهری و عوامل متعدد و متفاوت مؤثر در ترافیک شهری، این مدلها نمیتوانند بهخوبی فضای دینامیک و متغیر ترافیک شهری را مدلسازی کنند. در مقابل، بهدلیل قابلیت بالای عاملها در مدلسازی تعاملات مؤلفههای مؤثر در ترافیک و همچنین مدلسازی فضای متغیر محیط شهری، روش عامل مبنا روشی مناسب و نویدبخش برای مدلسازی ترافیک شهری بهشمار میرود. با توجه به مطالب بیانشده، در این تحقیق، بهمنظور ارتقا و بهبود مسیریابی وسائط نقلیه برمبنای ایجاد قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات ترافیکی در میان مؤلفههای ترافیک، یک مدل عامل مبنا مطرح شده است. همچنین، در این مدل، چراغهای راهنمایی و در واقع کنترل سبز و قرمزشدن آنها، با توجه به وضعیت ترافیکی (تعداد اتومبیلها) در خیابانهای متصل به تقاطعهای در معرض کنترل، هوشمندسازی شده است. در مدل مطرحشده، فرض شده است تمامی وسایل نقلیه به GPS و وسایل ارتباطی مناسب مجهزند. برای پیادهسازی از پلتفُرم JADE و کتابخانة کلاسهای آن استفاده شده است. درنهایت، دادههای شبیهسازی مناسب به مدل وارد شده و نتایج حاصل از روشها و سناریوهای گوناگون مطرحشده در مدل، از منظر کاهش ترافیک و میانگین زمان سفر در شبکة حملونقل شهری، ارزیابی شده است.
زینب فضلی؛ محمودرضا دلاور؛ محمدرضا ملک
دوره 9، شماره 1 ، دی 1396، ، صفحه 65-92
چکیده
ممیزی املاک شهری ازجمله فعالیتهای شهرداریها بهمنظور جمعآوری و بههنگامسازی پایگاه اطلاعات توصیفی و مکانی املاک شهری محسوب میشود. با ظهور سامانههای اطلاعات مکانی همراه، روشهای نوینی برای گردآوری و بههنگامسازی اطلاعات مکانی گسترش داده شدند. در محیطهای همراه، پردازشگریهای انجامشده وابسته به محیط کاری و پویای ...
بیشتر
ممیزی املاک شهری ازجمله فعالیتهای شهرداریها بهمنظور جمعآوری و بههنگامسازی پایگاه اطلاعات توصیفی و مکانی املاک شهری محسوب میشود. با ظهور سامانههای اطلاعات مکانی همراه، روشهای نوینی برای گردآوری و بههنگامسازی اطلاعات مکانی گسترش داده شدند. در محیطهای همراه، پردازشگریهای انجامشده وابسته به محیط کاری و پویای کاربر است. کاهش ارتباط صریح کاربر با سامانه از عوامل مهم در هوشمندسازی سامانه و کاهش خطاهای انسانی در جمعآوری و بههنگامسازی اطلاعات بهشمار میرود. برای این منظور، لازم است سامانه با استنباط وضعیت کاربر، با استفاده از اطلاعات بافت، نقشهها و اطلاعات مناسب را در اختیار او قرار دهد. اطلاعات ممیزی املاک شهری نمونهای از اطلاعات مکانیاند که میتوانند از چنین سامانههایی بهره ببرند. این مقاله تلاشی برای تحلیل نقش سامانة اطلاعات مکانی همراه بافتآگاه در استانداردسازی و بهینهسازی فرایند ممیزی املاک شهری و نیز شناسایی روشهای پیادهسازی چنین سامانهای برای عرضة اطلاعات مکانی به ممیز و همچنین، هوشمندکردن واسطهای کاربر برای ارتقای قابلیتهای سامانه است. هدف نهایی تحقیق گسترش یک سامانة اطلاعات مکانی همراه، جهت ممیزی املاک شهری، با درنظرگرفتن اطلاعات بافتهای موقعیت، جهت و سامانه، بـرای نقشـهها و سرویـسهای قابل عرضه است که افزونبر مزایای سامانة اطلاعات مکانی همراه در گردآوری و بههنگامسازی دادههای ممیزی املاک، مزایای یک سامانة بافتآگاه را نیز دارد. در طراحی و پیادهسازی سیستم تحقیق حاضر، افزونبر معماری خادمـ مخدوم، از معماری مستقل نیز استفاده شده است تا در صورت قطع ارتباط با خادم، فرایند ممیزی متوقف نشود. درنهایت، سیستم بالا در یکی از بلوکهای شهری تهران پیادهسازی شده و نتایج حاصل با نتایج ممیزیهای پیشین مقایسه شدهاند که نشاندهندۀ کاهش 50% زمان مورد نیاز برای جمعآوری دادهها در روش معرفیشده، بهنسبت دو دورة آخر ممیزی املاک شهر تهران، و کاهش نزدیک به 100% زمان سپریشده بین گردآوری دادههای توصیفی و مکانی و ورودشان به پایگاه دادة شهرداری، در مقایسه با دو دورة یادشده است. سیستم پیشنهادی در این تحقیق از ارتباط صریح ممیز با برنامه میکاهد و اطلاعات و نقشهها که در ممیزی املاک شهری سنتی روی کروکیها و فرمهای کاغذی گردآوری و تصحیح میشدند، با استفاده از روش ارائهشده در این تحقیق، در محل مستقیماً جمعآوری و بههنگام میشوند که باعث بهبود چشمگیر فرایند ممیزی املاک شهری میشود.
نازیلا محمدی؛ محمدرضا ملک؛ علی اصغر آل شیخ
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1390
چکیده
اهمیت مکان یابی و تخصیص صحیح منابع در صرفه جویی هزینه و بهبود کارایی در ارائه خدمات، موضوعی است که مقالات و تحقیقات فراوانی در خصوص آن انجام شده است. دسته بندی های مختلفی نیز برای این مسائل پذیرفته است. هر یک از دسته بندی های موجود، این مسائل را از دیدگاه خاصی مورد بررسی قرار می دهند. در چارچوب تحقیق حاضر، مسائل مکان یابی و تخصیص منابع ...
بیشتر
اهمیت مکان یابی و تخصیص صحیح منابع در صرفه جویی هزینه و بهبود کارایی در ارائه خدمات، موضوعی است که مقالات و تحقیقات فراوانی در خصوص آن انجام شده است. دسته بندی های مختلفی نیز برای این مسائل پذیرفته است. هر یک از دسته بندی های موجود، این مسائل را از دیدگاه خاصی مورد بررسی قرار می دهند. در چارچوب تحقیق حاضر، مسائل مکان یابی و تخصیص منابع مرتبط با اشیای متحرک به عنوان دسته ای از مسئله های مکان یابی و تخصیص منابع، مطرح و به سه دسته اصلی تقسیم بندی شده اند. در مقاله حاضر دسته ی پرکاربردی از مسائل مذکور به صورت مسئله بهینه سازی ریاضی فرمول بندی شده و روش حلی بر اساس الگوریتم ژنتیک برای حل همزمان تخصیص منابع و تعیین ترتیب ارائه خدمات مطرح شده است. به منظور ارزیابی کارایی روش پیشنهادی، مسئله نمونه ای مرتبط با اشیای متحرک طرح و با دو روش رایج و پیشنهادی حل شده و در نهایت نتایج به صورت عددی مقایسه شده اند. نتایج حاصل از پیاده سازی، نشانگر کارایی روش حل پیشنهادی است.
مهدی هاشمی؛ محمدرضا ملک
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1388
چکیده
خدمات مکان مبنا (LBS) سرویس های مبتنی بر موقعیت کاربر در شبکه های سیار هستند. یکی از نکات بسیار پر اهمیت در این گونه خدمات، استفاده از موقعیت کاربر برخلاف نظر اوست. انگیزه سوء استفاده از اطلاعات مکانی کاربران اغلب مشاهده و آنالیز رفتار، نگرش و وضعیت اجتماعی آن هاست تا تبلیغت خاصی برای ایشان فرستاده شود، یا حتی ممکن است این اطلاعات برای ...
بیشتر
خدمات مکان مبنا (LBS) سرویس های مبتنی بر موقعیت کاربر در شبکه های سیار هستند. یکی از نکات بسیار پر اهمیت در این گونه خدمات، استفاده از موقعیت کاربر برخلاف نظر اوست. انگیزه سوء استفاده از اطلاعات مکانی کاربران اغلب مشاهده و آنالیز رفتار، نگرش و وضعیت اجتماعی آن هاست تا تبلیغت خاصی برای ایشان فرستاده شود، یا حتی ممکن است این اطلاعات برای اهداف جنایی مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب، مفهومی به نام حریم خصوصی کاربران مطرح می گردد. در سال های اخیر توجه زیادی به گمنام سازی و حفظ حریم اطلاعات مکانی افراد شده است. در این مقاله برای حفظ حریم اطلاعات مکانی کاربران روش فازی پیشنهاد می شود. سطوح مختلف دقت برای تعیین موقعیت کابران با استفاده از سیستم استنتاج فازی، بر اساس بافت زمانی و مکانی آن ها تعریف می شود و در زمان درخواست سرویس، به اجرا درمی آید. برای استفاده از این روش لازم است که کاربران به گروه های مختلف تقسیم گردند و برای هر گروه قوانین فازی خاصی تعریف شود. برای نمایش کارایی روش پیشنهادی در نوشتار حاضر، کارمندان یک شرکت به عنوان گروه آزمایشی در نظر گرفته شدند. پایگاه قواعد فازی برای آن ها تعریف شد و سیستم استنتاج نهایی برای گروه کابران توسعه داده شد. در نهایت روشی برای بیان موقعیت به صورت نمادین برای دقت های مختلف تعیین موقعیت پیشنهاد گردید. نتایج کاربرد روش پیشنهادی نشان داد که این روش می تواند رضایت کاربران را برای در اختیار قرار دادن اطلاعات مکانی شان با دقت مطلوب، جلب کند. اما در صورتی که تعداد قوانین فازی افزایش پیدا کند، باعث پیچیدگی سیستم می شود و کارایی آن را برای کابران عادی کاهش می دهد – که با توجیه صحیح کاربر می توان تعداد قوانین را کاهش داد. همچنین مدل پیشنهادی را می توان با سایر مدل های مربوط به رعایت حریم خصوصی کاربران در خدمات مکان مبنا ترکیب کرد و سطح امنیت را افزایش داد.
علی محمد مبارکی؛ علی منصوریان؛ محمدرضا ملک
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1388
چکیده
جمع آوری و استفاده از اطلاعات مکانی مربوط به وضعیت کنونی حادثه در کمترین زمان ممکن، از نیازهای اصلی و اساسی در مدیریت بهینه حوادث به شمار می آید. برای این منظور لازم است هر یک از سازمان ها دخیل در مدیریت حادثه، جمع آوری بخشی از اطلاعاتمکانی مورد نیاز را بر عهده گیرند و با ابه اشتراک گذاری این اطلاعات، آن را در دسترس سایر نهادهای مسئول ...
بیشتر
جمع آوری و استفاده از اطلاعات مکانی مربوط به وضعیت کنونی حادثه در کمترین زمان ممکن، از نیازهای اصلی و اساسی در مدیریت بهینه حوادث به شمار می آید. برای این منظور لازم است هر یک از سازمان ها دخیل در مدیریت حادثه، جمع آوری بخشی از اطلاعاتمکانی مورد نیاز را بر عهده گیرند و با ابه اشتراک گذاری این اطلاعات، آن را در دسترس سایر نهادهای مسئول قرار دهند. تحقیقات گذشته نشان داده اند که زیر ساخت داده مکانی (SID) و سامانه اطلاعات مکانی تحت وب چاچوب مناسبی برای مدیریت اطلاعات مکانی در شرایط بحرانی قلمداد می شوند. اگرچه مدل های مفهومی SID برای مدیریت بحران شرح و بسط داده شده اند، ولی با توجه به کاربرد شبکه های بی سیم و فناوری های وابسته به آن – از قبیل GIS همراه – لازم است مدل های مذکور بر اساس ویژگی های شبکه های بی سیم و فناوری مرتبط توسعه یابند. در پژوهش حاضر ابتدا مدل مفهومی SID مدیریت بحران برای استفاده از محیط های بی سیم و GIS همراه شرح و بسط یافت. سپس براساس مدل مفهومی توسعه یافته، طراحی، توسعه و پیاده سازی GIS همراه نمونه برای استفاده ماموران امداد به منظور مدیریت بهینه حوادث صورت پذیرفت. در ادامه، سامانه پیاده سازی شده مورد آزمون و ارزیابی قرار گرفت. برای این منظور ابتدا سناریویی فرضی برای امدادرسانی در منطقه تشریح شد و بر اساس آن کارایی سامانه در پاسخگویی به نیازمندی های موجود در سناریو بررسی گردید. در پایان چنین نتیجه گیری شد که با توجه به سناریوی طراحی شده و آزمودن سامانه نمونه GIS همراه، استفاده از محیط های بی سیم و سامانه های اطلاعات مکانی همراه در بستر SID موجب تسهیل و ارتقای کیفیت مدیریت حوادث می شود.
میثم شلیبی؛ محمدرضا ملک؛ علی اصغر آل شیخ؛ پوریا امیریان
دوره 1، شماره 2 ، شهریور 1388
چکیده
نقشه مهم ترین وسیله برای ارائه اطلاعات ناوبری به رانندگان در سامانه های ناوبری خودروست. کیفیت نقشه های ارائه شده به رانندگان تاثیر بسیار زیادی بر استفاده پذیری و کارایی سامانه دارد. در این زمینه، نمایش نقشه های متناسب با وضعیت ها و شرایط بافتی کاربران نقشی حیاتی دارد. کاربران در شرایط متفاوت به نقشه هایی با ابعاد بزرگ نمایی و سطح جزئیات ...
بیشتر
نقشه مهم ترین وسیله برای ارائه اطلاعات ناوبری به رانندگان در سامانه های ناوبری خودروست. کیفیت نقشه های ارائه شده به رانندگان تاثیر بسیار زیادی بر استفاده پذیری و کارایی سامانه دارد. در این زمینه، نمایش نقشه های متناسب با وضعیت ها و شرایط بافتی کاربران نقشی حیاتی دارد. کاربران در شرایط متفاوت به نقشه هایی با ابعاد بزرگ نمایی و سطح جزئیات متفاوتی نیاز دارند تا بتوانند الزام ها و خواسته های اطلاعاتی شان را به راحتی مرتفع سازند. از آنجا که استفاده ازسامانه ناوبری فعالیت اولیه و اصلی رانندگان نیست باید انتخاب مقیاس مناسب و نمایش نقشه در آن مقیاس به صورت هوشمندانه و خودکار به وسیله سامانه انجام پذیرد. در این مقاله، روشی برای تعیین خودکار سطح بزرگ نمای و نیز سطح جزئیات نقشه به منظور ارائه نقشه هایی خوانا در وضعیت هایی مختلف کابری پیشنهاد شده است . مقادیر دو مورد پیش گفته بر اساس بافت هایی که کاربر در آن قرار دارد به دست می آید. از این رو پردازشگری بافت آگاه در این روش مورد استفاده قرار گرفته است. پردازشگری بافت آگاه، نوع پردازشگری است که سامانه ها را قادر می سازد تا بافت جاری کاربر را برگیرد و رفتار خود را بر اساس آن سازوار کند. در مقاله حاضر بافت های مختلفی که می توانند بر روی مقیاس نقشه تاثیر گذار باشند مورد مطالعه قرار گرفته و روشی برای انتخاب مقیاس مناسب در مقادیر بافتی مختلف ارائه شده است. همچنین نحوه سازوار کردن مقیاس نقشه با بافت های جاری مدل سازی شده و براساس آن یک سامانه ناوبری خودروی بافت آگاه نمونه با قابلیت نمایش نقشه در مقیاس های متناسب با بافت، طراحی و پیاده سازی گشته است.