سعید رشیدی؛ محمدنبی طالعی؛ احید نعیمی
دوره 7، شماره 1 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-20
چکیده
مکان فعالیتهای تجاری ازجمله مراکز خرید، نقش تعیینکنندهای در موفقیت یا عدمموفقیت هر فعالیت دارد. در مکانیابی مراکز خرید میبایست به معیارها و اهداف متنوعی توجه داشت. در پژوهش حاضر دو هدف حداکثرسازی جذب تقاضای موجود و حداکثرسازی دسترسی به مراکز خرید در نظر گرفته شد. هرکدام از این اهداف، معیارهای ...
بیشتر
مکان فعالیتهای تجاری ازجمله مراکز خرید، نقش تعیینکنندهای در موفقیت یا عدمموفقیت هر فعالیت دارد. در مکانیابی مراکز خرید میبایست به معیارها و اهداف متنوعی توجه داشت. در پژوهش حاضر دو هدف حداکثرسازی جذب تقاضای موجود و حداکثرسازی دسترسی به مراکز خرید در نظر گرفته شد. هرکدام از این اهداف، معیارهای مختلفی مانند جمعیت، شرایط رقابتی بین مراکز خرید، دسترسی به معابر اصلی، ایستگاههای حملونقل و پارکینگهای عمومی، پارکها و مکانهای تفریحی را دربرمیگیرند. در این پژوهش، روش تصمیمگیری چندهدفه برای حل مسئله بهکار گرفته شد. روشهای گوناگونی برای حل مسئلههای چندهدفه ارائه شده است که به دو گروه کلی روشهای سنتی و تکاملی تقسیم میشوند. روشهای سنتی عموماً در حل مسئلههایی از این دست، نقصانهایی دارند که پژوهشگران را بهسوی استفاده از روشهای تکاملی سوق دادهاند. در پژوهش حاضر از میان روشهای تکاملی، الگوریتم جستوجوی تابوی چندهدفه بهکار گرفته شد. در این مدل، ابتدا با توجه به کاربری اراضی، مکانهای نامناسب از فضای مسئله حذف شدند و سپس الگوریتم جستوجوی تابو برای دستیابی به توازن اهداف در محیط رقابتی بهکار گرفته شد. بهمنظور ارزیابی موقعیتهای پیشنهادشده در مدل تابو، مراکز پیشنهادی با نتایج حاصل از همپوشانی نقشههای معیار اولیه مطابقت داده شدند. کلیدواژهها: مراکز خرید، مکانیابی در شرایط رقابتی، بهینهسازی چندهدفه، جستوجوی تابو.