نعیمه احمدی؛ زهرا موسوی؛ زهره معصومی
دوره 10، شماره 3 ، فروردین 1397، ، صفحه 33-52
چکیده
در این تحقیق، به منظور بررسی رخداد پدیده فرونشست زمین (تعیین نرخ، محدوده و تغییرات زمانی آن) در دشت خرمدره، از تکنیک تداخلسنجی راداری استفاده شد. به همین منظور، تصاویر ماهواره ENVISAT اخذ شده در بازه زمانی 2005-2003 ابتدا پردازش شده و سپس میدان جابجایی در منطقه با روش آنالیز سری زمانی، بر اساس پراکنشگرهای پایدار محاسبه شد. میدان جابجایی، ...
بیشتر
در این تحقیق، به منظور بررسی رخداد پدیده فرونشست زمین (تعیین نرخ، محدوده و تغییرات زمانی آن) در دشت خرمدره، از تکنیک تداخلسنجی راداری استفاده شد. به همین منظور، تصاویر ماهواره ENVISAT اخذ شده در بازه زمانی 2005-2003 ابتدا پردازش شده و سپس میدان جابجایی در منطقه با روش آنالیز سری زمانی، بر اساس پراکنشگرهای پایدار محاسبه شد. میدان جابجایی، بیانگر بیشینه تغییر شکل برابر با 35 میلیمتر بر سال، در راستای دور شدن از ماهواره را نشان میدهد. برای بررسی نرخ فرونشست در سالهای اخیر نیز، تصاویر Sentinel S1 اخذ شده در بازه زمانی 2017-2014 پردازش و میدان جابجایی در منطقه، با روش آنالیز سری زمانی خط مبنای کوتاه تعیین شد. نتایج حاصله، بیانگر بیشینه نرخ سرعت 49 میلیمتر برسال در راستای خط دید ماهواره در دشت خرمدره است. با فرض عدم وجود تغییرشکل مسطحاتی، بیشینه فرونشست رخداده 41 میلیمتر بر سال، در بازه زمانی 2003 تا 2005 و 69 میلیمتر بر سال در بازه زمانی 2017-2014 است. نتایج حاصل از پروفیل ترازیابی دقیق عبوری از دشت خرمدره نیز، بیانگر بیست سانتیمتر بر سال در طی دو اپک مشاهداتی 2005-1985 است. همچنین ایستگاه GPS ثابت خرمدره نیز، نشانگر افزایش نرخ فرونشست از 16 میلیمتر بر سال در بازه زمانی 2009-2006 به 36 میلیمتر بر سال در بازه زمانی 2013-2009 و افزایش آن به 51 میلیمتر بر سال، در بازه زمانی 2017-2013 است. نتایج حاصل از دادههای ژئودتیک (تداخلسنجی راداری، GPS و ترازیابی دقیق)، بیانگر افزایش نرخ فرونشست در این دشت است. در ادامه، نتایج به دست آمده از فرونشست با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی (GIS)، با لایههای کاربری اراضی و نیز چاههای منطقه مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج این بخش، نشاندهنده بالابودن تراکم کاربری اراضی کشاورزی و نیز چاههای بهرهبرداری در منطقه است. همچنین با استفاده از تحلیلهای مکانی، مخاطرات احتمالی فرونشست در منطقه مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج به دستآمده در این بخش نیز، بیانگر تأثیرپذیری قسمتی از مسیر خطوط راهآهن، راههای اصلی و بزرگراه از فرونشست است.