ایمان بهارلو
چکیده
حمل و نقل عمومی و رفت و آمد آسان در شهر از جنبههای اصلی حیات شهری است و برخورداری از سیستم حمل و نقل کامل، منظم و گسترده از نیازهای اولیه شهر محسوب میشود. در این راستا توجه به اصول «عدالت فضایی» که با هدف رفع نارساییهای مدیریت شهری وارد مباحث برنامهریزی شهری شده حائز اهمیت است. شهر اصفهان در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر ...
بیشتر
حمل و نقل عمومی و رفت و آمد آسان در شهر از جنبههای اصلی حیات شهری است و برخورداری از سیستم حمل و نقل کامل، منظم و گسترده از نیازهای اولیه شهر محسوب میشود. در این راستا توجه به اصول «عدالت فضایی» که با هدف رفع نارساییهای مدیریت شهری وارد مباحث برنامهریزی شهری شده حائز اهمیت است. شهر اصفهان در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر جمعیت و توسعه فیزیکی در جهات مختلف بودهاست. از سوی دیگر، نتایج مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان حاکی از آن است که به منظور دسترسی متوازن شهروندان به خطوط حمل و نقل عمومی، ایجاد 21 خط اتوبوس سریعالسیر پیشنهاد شده است. لذا هدف این مطالعه اولویتبندی توسعه خطوط اتوبوس سریعالسیر با ترکیب مدل آنتروپی شانون و کوپراس با تأکید بر مفاهیم عدالت فضایی تا افق 1410 است. وجه تمایز پژوهش حاضر، تلفیق سیستم اطلاعات جغرافیایی با شاخصهای عدالت مکانی جهت اولویتبندی خطوط اتوبوس سریعالسیر جهت اجرا است. لذا در گام نخست وضعیت خطوط اتوبوس سریعالسیر در شاخصهای نفوذپذیری، مجاورت و دسترسیپذیری محاسبه و ضریب جینی و منحنی لورنز وضعیت موجود محاسبه گردید. در گام دوم با محاسبه ضریب جینی هر یک از خطوط پیشنهادی به صورت جداگانه و مقایسه با مقدار فعلی، میزان اثرگذاری خطوط پیشنهادی ارزیابی شد. سپس، اهمیت معیارهای مورد نظر به روش آنتروپی شانون وزندهی شد که به ترتیب سه معیار مجاورت، نفوذپذیری و دسترسی اولویت 1 تا 3 جهت وزن دهی شاخص ها مشخص گردید. در پایان با استفاده از روش کوپراس، 21 خط اتوبوس پیشنهادی جهت توسعه تا افق 1410 اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد اگر چه خط پایانه آیت الله غفاری به انتهای شیخ صدوق با طول 14.9 کیلومتر جزو خطوط با طول متوسط می باشد ولی با درنظر گرفتن سایر معیارها به عنوان اولویت اول جهت اجرا می بایست، انجام شود.
کلیدواژه: عدالت فضایی، حمل و نقل عمومی، آنتروپی شانون، کوپراس، منحنی لورنز.
محسن اسمعیل نژاد سلطانلو؛ محمود رضا صاحبی
دوره 10، شماره 4 ، اردیبهشت 1397، ، صفحه 121-144
چکیده
دادههای پلاریمتری-اینترفرومتری راداری، با فراهمکردن اطلاعاتی از نوع شدت، دارابودن اطلاعات پلاریمتری دو تصویر و اطلاعات ارتفاعی حاصل از اینترفرومتری، توانایی زیادی در طبقهبندی پوششهای زمین دارند که این ویژگیهای سهگانه در آنتروپی شانون حاصل از این دادهها، به تفکیک قابل مشاهده هستند. استفاده همزمان این پارامترها، نقش ...
بیشتر
دادههای پلاریمتری-اینترفرومتری راداری، با فراهمکردن اطلاعاتی از نوع شدت، دارابودن اطلاعات پلاریمتری دو تصویر و اطلاعات ارتفاعی حاصل از اینترفرومتری، توانایی زیادی در طبقهبندی پوششهای زمین دارند که این ویژگیهای سهگانه در آنتروپی شانون حاصل از این دادهها، به تفکیک قابل مشاهده هستند. استفاده همزمان این پارامترها، نقش تکمیلکنندهای در طبقهبندی ارائه میکنند، بهطوریکه حضور اطلاعات اینترفرومتری، باعث افزایش دقت طبقهبندی میشود. همچنین دادههای اخذشده از دنیای واقعی، دارای پیوستگی مکانی هستند. بنابراین در این تحقیق، از الگوریتم میدان تصادفی مارکوف به منظور در نظرگرفتن همسایگیهای پیکسلی و مجموعه پارامترهای آنتروپی شانون دادههای پلاریمتری-اینترفرومتری راداری برای طبقهبندی استفاده میشود. الگوریتم میدان تصادفی مارکوف برای شروع، نیاز به یک نقشه طبقهبندی شده اولیه دارد. نقشه طبقهبندی شده اولیه با استفاده از بی نظمی و ناهمسانگردی پلاریمتری و پلاریمتری-اینترفرومتری و ادغام کلاسهای حاصل، براساس شباهت ماتریس همدوسی پلاریمتری-اینترفرومتری مراکز کلاسها، تهیه میشود. بررسی کارآیی الگوریتمپیشنهادی با استفاده از داده پلاریمتری-اینترفرومتری اخذشده توسط سازمان فضایی آلمان(DLR) انجام میشود. در تحقیق حاضر، از شاخص درجه خلوص خوشهها برای ارزیابی عملکرد الگوریتم پیشنهادی و چند الگوریتم دیگر استفاده میشود. درجه خلوص کل حاصل از الگوریتمپیشنهادی در مقایسه با درجه خلوص حاصل از الگوریتمهای -ویشارت( )، االگوریتم پیشنهادی –ویشارت( )، -FCM ویشارت( ) و طبقهبندی با کمک سه پارامتر آنتروپی شانون و الگوریتم خوشهبندی FCM به ترتیب به مقدار 28.48%، 11.38%، 16.60% و19.60% افزایش پیدا کرده است.