هانیه ژنده خطیبی؛ افشین شریعت مهیمنی؛ متین شهری
چکیده
در سالهای اخیر استفاده از کلان دادههای تلفن همراه در مطالعات حملونقلی بسیار مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. منشأ ایجاد سفرهای شهری، نیاز افراد به انجام فعالیت است. از طرفی، سطح فعالیتهای شهری و الگوی آن نیز در زمانها و مکانهای مختلف متغیر است. دادههای تلفن همراه، به عنوان نوعی از دادههای پیوسته مکانی-زمانی، حضور افراد ...
بیشتر
در سالهای اخیر استفاده از کلان دادههای تلفن همراه در مطالعات حملونقلی بسیار مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. منشأ ایجاد سفرهای شهری، نیاز افراد به انجام فعالیت است. از طرفی، سطح فعالیتهای شهری و الگوی آن نیز در زمانها و مکانهای مختلف متغیر است. دادههای تلفن همراه، به عنوان نوعی از دادههای پیوسته مکانی-زمانی، حضور افراد در مکانها و زمانهای مختلف را ثبت میکنند و بنابراین به منظور شناسایی سطح فعالیت شهری و استخراج الگوی فعالیت افراد در زمانهای مختلف، مناسب و پرکاربرد هستند. در مطالعه حاضر با بهکارگیری دادههای تلفن همراه، تراکم سطح فعالیت افراد (استاندارد شده نسبت به مساحت) در سطح ۳۲۱ ناحیه ترافیکی شهر شیراز محاسبه شد. میزان خودهمبستگی مکانی سطح فعالیت، با استفاده از شاخص خودهمبستگی مکانی Moran’s I عمومی و محلی در روزهای کاری، نیمهکاری و غیرکاری مورد بررسی قرار گرفت و وجود خودهمبستگی مکانی مثبت و معنادار فعالیت در واحد مساحت نواحی ترافیکی (P_Value < 0.001) تأیید گردید. بهاینترتیب، نواحی مهم با تراکم فعالیت بالا در مناطق مرکزی شهری شناسایی شدند. سپس، با استفاده از تحلیلهای سری زمانی و تحلیل یکنواختی سری زمانی، الگوی زمانی سطح فعالیتها، بازه زمانی آغاز فعالیتها (ساعت 8 صبح در روزهای کاری و نیمه کاری و ساعت 9 صبح برای روزهای غیرکاری)، بازه اوج میانروز (ساعت ۱۴-۱۲)، بازه اوج عصر (ساعت ۲۲-۲۰) و سایر مشخصههای سری زمانی بررسی گردید. همچنین کمترین سطح فعالیت روزانه بین ساعت ۳ تا ۶ صبح تشخیص داده شد. نتایج این تحلیل میتواند در فرآیند برنامهریزی و سیاستگذاری صحیح، مدیریت تقاضا و حضور افراد در مکانهای پرتراکم شهر و در بازه زمانی دلخواه و همچنین تحلیلهای مرتبط با اثرات زیست محیطی حملونقل شهری تاثیرگذار باشد.
متین شهری؛ افشین شریعت مهیمنی
چکیده
تحلیل وضعیت ترافیکی و پیشنهاد روشهای مدیریت جریان ترافیک نقش اساسی در ارزیابی عملکرد بسیاری از سیستمهای حملونقلی ایفا میکند. در بین روشهای جمعآوری دادههای ترافیکی، رویکردهای مبتنیبر فنّاوریهای نوین که امکان گردآوری حجم بسیاری از دادههای پویای زمانیـ مکانی را فراهم میآورند و استخراج روندها و الگوها را تسهیل ...
بیشتر
تحلیل وضعیت ترافیکی و پیشنهاد روشهای مدیریت جریان ترافیک نقش اساسی در ارزیابی عملکرد بسیاری از سیستمهای حملونقلی ایفا میکند. در بین روشهای جمعآوری دادههای ترافیکی، رویکردهای مبتنیبر فنّاوریهای نوین که امکان گردآوری حجم بسیاری از دادههای پویای زمانیـ مکانی را فراهم میآورند و استخراج روندها و الگوها را تسهیل میکنند اهمیت بسیاری دارند. در این پژوهش، تهران بهمنزلة پایتخت ایران، با ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی خاصی که دارد و تنوع سفرها که به وضعیت ترافیکی متغیر منجر میشود، مطالعه شده است. دادههای حاصل از پردازش رقومی تصاویر ترافیکی بهدستآمده از سرویس نقشة گوگل در بازة زمانی پیوستة یکماههای (هفدهم فروردین تا هفدهم اردیبهشت 1398)، نخستین بار بهمنظور ارزیابی روند تغییرات میانگین ازدحام ترافیکی در سطح نواحی منطقة مطالعاتی، بهکار رفته است. پس از استخراج دادههای اولیه و با توجه به تغییر الگوی سفرها و در نتیجه، میزان ازدحام ترافیکی، شاخص ازدحام ترافیکی (CI) بهتفکیک در روزهای کاری و غیرکاری، محاسبه شد و به مرکز نواحی 117گانة شهر تهران اختصاص یافت. با استفاده از تحلیلهای توصیفی روی کلاندادههای مورد بررسی، ساعات اوج ازدحام ترافیکی در بازة زمانی مورد مطالعه استخراج شد. سپس شاخص Getis Ord، نواحی پرازدحام منطقة مطالعاتی را براساس ارزیابی خوشههای مکانی، مشخص کرد. همچنین ارتباط زمانی بین مقادیر ازدحادم ترافیکی، در برشهای زمانی متفاوت طی کل بازة زمانی مورد مطالعه، با استفاده از آزمون آماری کروسکال والیس ارزیابی شد و فرض صفر مبتنیبر همبستگی بین مقادیر میانگین ازدحام و در نتیجه، همبستگی زمانی بین مقادیر تأیید شد. با استفاده از تحلیلهای پوششی نقشههای ترافیکی نیز، خوشههای ترافیکی پرازدحام در سطح اطمینان 90%، در اوج صبح و عصر، بهتفکیک روزهای کاری و غیرکاری استخراج شد. نتایج این پژوهش میتواند در اصلاح و بازنگری محدودههای ترافیکی مؤثر باشد و همچنین به تحلیلهای مرتبط با آلودگی هوا، مطالعات در زمینة قیمتگذاری معابر و بررسی روند شکلگیری و انتشار گلوگاههای ترافیکی در بازههای زمانی دلخواه، یاری برساند.
قاسم جوادی؛ محمد طالعی
چکیده
شاخصهای متعددی مبتنیبر استفاده از روشهای رایج و معمول اخذ داده، ازجمله استفاده از پرسشنامه برای سنجش رضایت عمومی، مطرح شده است. وجود چالشها و مشکلات متعدد، همچون پرهزینه و زمانبربودن این روشها، بهخصوص در مناطق دارای گسترة وسیع جغرافیایی، مانند یک کشور، باعث شده است مقادیر شاخصهای مرتبط در این زمینه بهروز نباشند. رضایت ...
بیشتر
شاخصهای متعددی مبتنیبر استفاده از روشهای رایج و معمول اخذ داده، ازجمله استفاده از پرسشنامه برای سنجش رضایت عمومی، مطرح شده است. وجود چالشها و مشکلات متعدد، همچون پرهزینه و زمانبربودن این روشها، بهخصوص در مناطق دارای گسترة وسیع جغرافیایی، مانند یک کشور، باعث شده است مقادیر شاخصهای مرتبط در این زمینه بهروز نباشند. رضایت عمومی مفهومی پویا و چندبُعدی است و در طی زمان، تغییر میکند؛ بنابراین، ضروری است در دورههای زمانی مناسب ارزیابی شود. ازآنجاکه در سالهای اخیر رویکرد گستردهای بهسمت کاربرد دادههای مکانی مردمساخت شکل گرفته است، در این تحقیق بهکمک دادههای شبکة اجتماعی مکانمبنا، با طرح دیدگاهی جدید، اطلاعات و معیارهایی که میتوانند منعکسکنندة رضایت عمومی باشند استخراج شده و در نهایت، با درنظرگرفتن عدم قطعیت در مفهوم رضایت عمومی و دادههای ورودی، از یک سیستم استنتاجگر فازی برای ارزیابی و مقایسة رضایت عمومی در استانهای ایران استفاده شده است. شاخصهای استخراجشده در این تحقیق نسبت توئیتهای دارای تمایل منفی به مثبت، نسبت توئیتهای دارای احساس شادی و لذت و نسبت توئیتهای شامل احساس ناراحتی و عصبانیت و ترس به کل توئیتها را دربر میگیرند. نتایج حاصل از روش پیشنهادی منجر به دستهبندی استانهای کشور از وضعیت مطلوب تا نامطلوب شد. نتایج این تحقیق وجود پتانسیل دادههای مردمساخت را، در ارزیابی رضایت عمومی، بیشتر در نقش دادة مکمل و نه بهمنزلة جایگزین دادههای رسمی، نشان داد. روش پیشنهادی در این تحقیق گامی بهسوی ارزیابی رضایت عمومی، با استفاده از دادههای به اشتراک گذاشتهشدة مردم در شبکههای اجتماعی مکانی محسوب میشود.
علی اکبر متکان؛ افشین شریعت مهیمنی؛ بابک میرباقری؛ متین شهری
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1390
چکیده
در سال های اخیر مطالعات گسترده ای به منظور بررسی روابط بین تصادف ها و عوامل مؤثر بر آنها- از جمله نوع کاربری، ویژگی های جمعیتی و پارامترهای مختلف شبکه حمل و نقل در مناطق شهری- صورت پذیرفته است. متغیرهای میزان تولید و جذب سفر همراه با پارامتر مجموع طول معابر می توانند به عنوان متغیرهای جایگزین مناسبی برای پیش بینی تصادف ها مورد استفاده ...
بیشتر
در سال های اخیر مطالعات گسترده ای به منظور بررسی روابط بین تصادف ها و عوامل مؤثر بر آنها- از جمله نوع کاربری، ویژگی های جمعیتی و پارامترهای مختلف شبکه حمل و نقل در مناطق شهری- صورت پذیرفته است. متغیرهای میزان تولید و جذب سفر همراه با پارامتر مجموع طول معابر می توانند به عنوان متغیرهای جایگزین مناسبی برای پیش بینی تصادف ها مورد استفاده قرار گیرند. مدل های رگرسیون خطی تعمیم یافته به عنوان متداول ترین مدل های عمومی پیش بینی تصادف ها، و رابطه بین تصادف ها و متغیرهای مستقل را با تخمین ضرایب ثابت در کل منطقه مطالعاتی توصیف می کنند. در تحقیق حاضر به منظور بررسی تأثیرات ناپایداری در روابط میان تصادف ها و عوامل مؤثر بر آنها، مدل رگرسیون وزنی مکانی پوآسون پیشنهاد گردید. آن گاه این مدل با استفاده از پارامترهای تولید و جذب سفر و مجموع طول معابر در 253 ناحیه ترافیکی در شهر مشهد اجرا شد و تأثیرات خودهمبستگی مکانی در باقی مانده ها بررسی گردید. آزمون های نیکویی برازش دقت بالاتر مدل رگرسیون وزنی پوآسون را در قیاس با مدل عمومی نشان می دهند. نتایج همچنین نشان از ناپاداری معناداری در روابط بین تعداد تصادف ها و متغیرهای مستقل انتخاب شده دارند. نتایج، رابطه مستقیم متغیرهای انتخاب شده را نیز با وقوع تصادفات در بیشتر نواحی ترافیکی نشان می دهد. آزمون باقی مانده های هر دو مدل نشانگر حذف تأثیرات خودهمبستگی مکانی از باقی مانده های رگرسیون وزنی مکانی پوآسون است.