علیاکبر متکان؛ محمد حاجب؛ محمد اسلامی
دوره 7، شماره 2 ، بهمن 1394، ، صفحه 19-34
چکیده
دسترسی به اطلاعات راهها اهمیت زیادی در کاربردهای مختلف نظیر حملونقل، کنترل ترافیک، سیستمهای هدایت خودکار وسایل نقلیه و مانند اینها دارد. در سالهای اخیر طراحی الگوریتمهای استخراج راه، هدف مطالعات بسیاری از پژوهشگران بوده است. باوجود پیشرفتهایی که در این زمینه حاصل شده است، همچنان نواقصی در عملکرد این الگوریتمها ...
بیشتر
دسترسی به اطلاعات راهها اهمیت زیادی در کاربردهای مختلف نظیر حملونقل، کنترل ترافیک، سیستمهای هدایت خودکار وسایل نقلیه و مانند اینها دارد. در سالهای اخیر طراحی الگوریتمهای استخراج راه، هدف مطالعات بسیاری از پژوهشگران بوده است. باوجود پیشرفتهایی که در این زمینه حاصل شده است، همچنان نواقصی در عملکرد این الگوریتمها وجود دارد که یکی از مهمترین آنها وجود بریدگی در شبکة راههای استخراجشده است. این بریدگیها ممکن است بهدلایل مختلفی نظیر قرارگرفتن راهها در زیر درختان یا واقعشدن در سایه باشند. ازآنجاکه پیوستهبودن راهها یکی از ویژگیهای مهم توپولوژیکی آنهاست، رفع این نقیصه ضروری بهنظر میرسد. هدف پژوهش حاضر ارائة روشی خودکار برای یافتن و اتصال بریدگیهای موجود در راههای استخراجشده بهوسیلة الگوریتمهای استخراج راه است. در این الگوریتم ابتدا با استفاده از روشی مبتنی بر تبدیل رادون سر و ته بریدگیها شناسایی میشوند، سپس این نقاط با بهکارگیری روشی بر پایة تکنیک درونیابی اسپلاین به یکدیگر متصل میشوند. این الگوریتم روی خروجی یک روش استخراج راه که در آن چهار بریدگی در راههای مستقیم و دو بریدگی در تقاطعها وجود دارد، پیادهسازی شد. نتایج نشان دادند که الگوریتم قادر به اتصال تمام بریدگیهای واقع در راههای مستقیم بود، ولی دو مورد بریدگی در تقاطعها را نتوانست الگوریتم متصل کند. بنابراین میتوان گفت که صرفنظر از محل بریدگی که در راههای مستقیم یا در تقاطعها واقع شدهاند، الگوریتم حدود 7/66 درصد از بریدگیهای موجود در تصویر را شناسایی و متصل کرده است. این الگوریتم در محیط نرمافزار MATLAB برنامهنویسی شد.