قاسم جوادی؛ محمد طالعی
چکیده
شاخصهای متعددی مبتنیبر استفاده از روشهای رایج و معمول اخذ داده، ازجمله استفاده از پرسشنامه برای سنجش رضایت عمومی، مطرح شده است. وجود چالشها و مشکلات متعدد، همچون پرهزینه و زمانبربودن این روشها، بهخصوص در مناطق دارای گسترة وسیع جغرافیایی، مانند یک کشور، باعث شده است مقادیر شاخصهای مرتبط در این زمینه بهروز نباشند. رضایت ...
بیشتر
شاخصهای متعددی مبتنیبر استفاده از روشهای رایج و معمول اخذ داده، ازجمله استفاده از پرسشنامه برای سنجش رضایت عمومی، مطرح شده است. وجود چالشها و مشکلات متعدد، همچون پرهزینه و زمانبربودن این روشها، بهخصوص در مناطق دارای گسترة وسیع جغرافیایی، مانند یک کشور، باعث شده است مقادیر شاخصهای مرتبط در این زمینه بهروز نباشند. رضایت عمومی مفهومی پویا و چندبُعدی است و در طی زمان، تغییر میکند؛ بنابراین، ضروری است در دورههای زمانی مناسب ارزیابی شود. ازآنجاکه در سالهای اخیر رویکرد گستردهای بهسمت کاربرد دادههای مکانی مردمساخت شکل گرفته است، در این تحقیق بهکمک دادههای شبکة اجتماعی مکانمبنا، با طرح دیدگاهی جدید، اطلاعات و معیارهایی که میتوانند منعکسکنندة رضایت عمومی باشند استخراج شده و در نهایت، با درنظرگرفتن عدم قطعیت در مفهوم رضایت عمومی و دادههای ورودی، از یک سیستم استنتاجگر فازی برای ارزیابی و مقایسة رضایت عمومی در استانهای ایران استفاده شده است. شاخصهای استخراجشده در این تحقیق نسبت توئیتهای دارای تمایل منفی به مثبت، نسبت توئیتهای دارای احساس شادی و لذت و نسبت توئیتهای شامل احساس ناراحتی و عصبانیت و ترس به کل توئیتها را دربر میگیرند. نتایج حاصل از روش پیشنهادی منجر به دستهبندی استانهای کشور از وضعیت مطلوب تا نامطلوب شد. نتایج این تحقیق وجود پتانسیل دادههای مردمساخت را، در ارزیابی رضایت عمومی، بیشتر در نقش دادة مکمل و نه بهمنزلة جایگزین دادههای رسمی، نشان داد. روش پیشنهادی در این تحقیق گامی بهسوی ارزیابی رضایت عمومی، با استفاده از دادههای به اشتراک گذاشتهشدة مردم در شبکههای اجتماعی مکانی محسوب میشود.