TY - JOUR ID - 95856 TI - برداری‌سازی محور مرکزی راه در تصاویر بزرگ مقیاس با آنالیز چند‌معیاره توسط اپراتورهای میانگین‌گیر وزن‌دار ترتیبی در مدل گراف شبکۀ راه JO - نشریه سنجش از دور و GIS ایران JA - GISJ LA - fa SN - 2008-5966 AU - عامری, فاطمه AU - ولدان زوج, محمدجواد AU - مختارزاده, مهدی AD - دانشجوی دکتری سنجش از دور، دانشکدۀ مهندسی نقشه‌برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی AD - دانشیار دانشکدۀ مهندسی نقشه‌برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی AD - دانشیار دانشکدۀ مهندسی نقشه‌برداری، پژوهشکدۀ سنجش از دور، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 7 IS - 3 SP - 33 EP - 48 KW - خوشه‌بندی KW - الگوریتم انبوه ذرات KW - برداری‌سازی راه KW - عملگر میانگین‌گیر وزن‌دار ترتیبی DO - N2 - امروزه روشی متداول در ایجاد پایگاه دادۀ راه‌ها، استخراج آن‌ها از تصاویر رقومی هوایی و ماهواره‌ای است. با توجه به حجم بسیار دادههای شبکۀ راه و نیاز به بهنگام کردن آن‌ها با کمترین زمان و هزینۀ محاسباتی، اتوماسیون فرایند استخراج اطلاعات راه در حال تبدیل به یکی از ملزومات عصر جدید است. در تحقیق حاضر که بیشتر بر مرحلۀ برداری‌سازی راه تأکید دارد، سیستمی هوشمند برای برداری‌سازی اتوماتیک نتایج کشف راه، با کمترین میزان دخالت عامل انسانی، طراحی شده است. سیستم طراحی‌شده دارای دو مرحلۀ اساسی تعیین نقاط کلیدی راه و برقراری اتصال بین آن‌ها است. نخست، با استفاده از تکنیک خوشه‌بندی بر مبنای الگوریتم انبوه ذرات نقاط اصلی نمایانگر محور مرکزی راه تعیین می‌شوند. سپس، با در نظر گرفتن مدل گراف وزن‌دار برای شبکۀ راه‌های تصویر، تعیین معیارهای هندسی مناسب و تلفیق این معیارها از سوی عملگرهای میانگین‌گیر وزن‌دار ترتیبی، هزینۀ هر اتصال محاسبه می‌شود. اتصالات دارای کمترین هزینه، به صورت قطعات نهایی راه در تشکیل شبکۀ برداری راه شرکت می‌کنند. نتایج حاصل از پیاده‌سازی روش پیشنهادی روی چندین تصویر بزرگ مقیاس ماهواره ای و مقایسۀ آن‌ها با نتایج الگوریتم درخت‌پوشای کمینه تأییدکنندۀ موفقیت روش پیشنهادی در استخراج شبکۀ راه با دقت و صحت بالا است. براساس نتایج ارزیابی، روش پیشنهادی قادر است شبکۀ راه‌های تصویر را با میانگین RMSE حدود 9/0 متر، میانگین completeness حدود 94% و میانگین correctness بیش از 95% برداری کند. در مجموع، الگوریتم پیشنهادی در برداری‌سازی راه‌های با اشکال مختلف شامل راه‌های مستقیم، راه‌های دارای انحنا، راه‌های با ضخامت‌های متفاوت، راه‌های موازی با فواصل متغیر، تقاطع و میدان موفقیت‌آمیز عمل کرده است.  UR - https://gisj.sbu.ac.ir/article_95856.html L1 - https://gisj.sbu.ac.ir/article_95856_79bad5ddb2a3a49fb6b6bac0b45fe5b8.pdf ER -