مینا زکیپور؛ محمد طالعی؛ قاسم جوادی
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 41-56
چکیده
سیلاب یکی از شایعترین و مخربترین وقایع طبیعی در جهان است. بشر همواره، بهدنبال جلوگیری از وقوع سیلاب، از روشهایی مانند احداث خاکریزها استفاده کرده است که در زمرة روشهای مبتنیبر رویکرد مقاومتیاند. با اینکه زمان و مکان وقوع سیل، دبی طراحی، مقاومت سازهها، رفتار فیزیکی رودخانه و چنین مواردی دارای قطعیت نیست؛ راهکارهای ...
بیشتر
سیلاب یکی از شایعترین و مخربترین وقایع طبیعی در جهان است. بشر همواره، بهدنبال جلوگیری از وقوع سیلاب، از روشهایی مانند احداث خاکریزها استفاده کرده است که در زمرة روشهای مبتنیبر رویکرد مقاومتیاند. با اینکه زمان و مکان وقوع سیل، دبی طراحی، مقاومت سازهها، رفتار فیزیکی رودخانه و چنین مواردی دارای قطعیت نیست؛ راهکارهای مقاومتی روش مناسبی برای مقابله با سیل محسوب نمیشوند. برای نمونه، درصورت رخداد سیلی با دبی بیشتر از دبی طراحی خاکریز، نه تنها سیل باعث نابودی سازة خاکریز میشود بلکه آبگرفتگی، خسارات مالی و تلفات جانی پیشبینینشدهای بهبار خواهد آمد. در رویکرد انعطافپذیر با استفاده از برنامهریزی مکانی و طرحهای سازهای و غیرسازهای، آمادگی لازم فراهم میشود تا سیستم سیلدیده به شرایط پایدار بازگردد. هدف تحقیق حاضر بررسی قابلیتهای رویکرد انعطافپذیر در مسئلة مدیریت ریسک سیلاب و مقایسة نتایج آن با رویکرد مقاومتی است. برای تحقق این هدف، از تلفیق سیستم اطلاعات مکانی و دانش مهندسی و مدیریت سیل استفاده شده است. مطالعة موردی روی محدودهای از رودخانة قزلاوزن، واقع در حوضة ماهنشان، انجام شده که پیدرپی شاهد سیلاب بوده و راهکارهای مقاومتی، برای جلوگیری از وقوع سیل، کارساز نبودهاند. به این منظور، راهبردهای گوناگون مدیریتی شامل راهبردهای مقاومتی (احداث خاکریز)، انعطافپذیر سازهای (کشت دیم) و غیرسازهای (هشدار سیل و بیمة سیل) مطرح شدهاند. برای برآورد عملکرد مناسب هر راهبرد، مقادیر شاخصهای انعطافپذیری شامل دامنة عکسالعمل، تدریج و نرخ بازیابی، برای سیلابهایی با دورههای بازگشت 25، 50 و 100 ساله، محاسبه شدهاند. بهمنظور پهنهبندی سیلاب و بررسی راهبردهای پیشنهادی، سه دسته اطلاعات شامل شرایط هندسی، شرایط اولیه و شرایط مرزی یا حدی مورد نیاز است. شرایط هندسی ازجمله شیب مسیر رودخانه، شکل مقاطع، محل و ارتفاع خاکریزها با استفاده از نقشة رقوم ارتفاعی، ازطریق الحاقی HEC GeoRAS در محیط ArcGIS، بهدست آمده است. شرایط اولیه و شرایط مرزی جزء اطلاعات ورودی مدل هیدرولیکی است که از آبخیزداری حوضة مورد مطالعه دریافت شده است. برای مدلسازی هیدرولیکی، نرمافزارHEC RAS بهکار رفته است. پس از مدلسازی هیدرولیکی برای محاسبة شاخصهای انعطافپذیری، نتایج حاصل از پهنهبندی سیلاب در مدل هیدرولیکی با لایههای اطلاعاتی مربوط به مناطق مسکونی، راههای ارتباطی، سازههای احداثشده و زمینهای زراعی در محیط سیستم اطلاعات مکانی تلفیق شدند. درنهایت، پس از محاسبة شاخصهای انعطافپذیری بهمنزلة معیار مقایسة راهبردها، بهمنظور اولویتبندی آنها، از روش آنتروپی برای وزندهی به معیارها (شاخصهای انعطافپذیری) و از روش TOPSIS برای اولویتبندی راهبردها استفاده شده است. مطابق نتایج، مشاهده شد که راهبرد کشت دیم، همزمان با هشدار سیل و بیمة سیل، راهکاری انعطافپذیر است که، بهمنزلة بهترین استراتژی منتخب، بر روشهای مقاومتی برتری دارد.
زینب قائمی؛ محمد طالعی؛ مهدی فرنقی؛ قاسم جوادی
دوره 9، شماره 3 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 45-70
چکیده
رشد و توسعة شهری و افزایش استفاده از وسایل نقلیه در سالهای اخیر منجر به افزایش آلودگی هوا، بهویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی، شده است. با توجه به آثار نامطلوب آلودگی هوا در سلامت انسانها و دیگر جانداران، پیشبینی و مدلسازی این پدیدة پیچیده از دغدغههای اصلی محققان در سالهای اخیر بوده است. هدف این تحقیق طراحی سیستمی است بهمنظور ...
بیشتر
رشد و توسعة شهری و افزایش استفاده از وسایل نقلیه در سالهای اخیر منجر به افزایش آلودگی هوا، بهویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی، شده است. با توجه به آثار نامطلوب آلودگی هوا در سلامت انسانها و دیگر جانداران، پیشبینی و مدلسازی این پدیدة پیچیده از دغدغههای اصلی محققان در سالهای اخیر بوده است. هدف این تحقیق طراحی سیستمی است بهمنظور پیشبینی آلودگی هوا، طی 24 ساعت آینده، تا با شناسایی مناطق آلوده، به مدیران و برنامهریزان شهری برای کنترل و کاهش میزان آلایندهها کمک کند. در سیستم طراحیشده، از ترکیب آنالیز مؤلفة اصلی و شبکة عصبی فازی– تطبیقی (PCA-ANFIS)، بهمنظور پیشبینی آلودگی هوا در فصلهای متفاوت، استفاده شده است. در این سیستم، دادههای هواشناسی و غلظت آلایندهها در روزهای گذشته، برای پیشبینی آلودگی هوای شهر تهران در 24 ساعت آینده، بهکار رفته است. همچنین، از پارامترهای مکانی مانند ارتفاع، توپوگرافی سطح زمین و فاصله از جاده بهمنظور مدلسازی مکانی پراکندگی آلودگی هوا استفاده شده است. نتایج حاصل از مقایسة روش ترکیبی PCA-ANFIS با روش ANFIS دقت و سرعت بالاتر مدل ترکیبی طراحیشده را، بهنسبت روش ANFIS در پیشبینی آلودگی هوا طی 24 ساعت آینده، بیان میکند.
عبدالمطلب رستگار؛ علی منصوریان؛ محمد طالعی؛ دیاکو یاری؛ سارا بهشتیفر
دوره 6، شماره 4 ، دی 1393
چکیده
روشهای نوین بهینهسازی فرایند مسیریابی خطوط انتقال برق میتوانند بسیاری از مسائل پیچیدهای را که تصمیمگیران مسیریابی خطوط انتقال برق با آن مواجهاند، حل کنند. با توجه به گستردگی عوامل درگیر در مسیریابی خطوط انتقال برق میتوان الگوریتمهای تکاملی چندهدفه را بهعنوان ابزاری مناسب در این زمینه در نظر گرفت. در پژوهش حاضر با ...
بیشتر
روشهای نوین بهینهسازی فرایند مسیریابی خطوط انتقال برق میتوانند بسیاری از مسائل پیچیدهای را که تصمیمگیران مسیریابی خطوط انتقال برق با آن مواجهاند، حل کنند. با توجه به گستردگی عوامل درگیر در مسیریابی خطوط انتقال برق میتوان الگوریتمهای تکاملی چندهدفه را بهعنوان ابزاری مناسب در این زمینه در نظر گرفت. در پژوهش حاضر با بهرهگیری از الگوریتم تکاملی چندهدفه NSGA-II و با ارائة عملگرهای ژنتیکی مناسب، به مسیریابی بهینة خط انتقال برق پرداخته شد. با نظر متخصصان صنعت برق در وزارت نیرو و برق منطقهای مازندران، سه تابع هدف بهمنظور تولید مسیرهایی با ویژگیهای F1- کمترین هزینة اقتصادی، F2- کمترین تأثیرات سوء زیستمحیطی و اجتماعی و F3- دسترسی و نگهداری راحت از خط انتقال، طراحی شده است. اجرا و ارزیابی مدل ارائهشده در بستر سامانة اطلاعات مکانی (GIS) نشان داد که این مدل توانایی بالایی در بهینهسازی توابع هدف دارد. مدل مذکور برای مسیریابی بین دو پست برق 400 کیلوولت ناریوران (شهر آمل) و حسنکیف (شهر کلاردشت) در برق منطقهای مازندران اجرا شد. نتایج تحقیق، بهبود میانگین 15درصدی مقادیر توابع هدف را در مقایسه با مسیر موجود نشان میدهند. کلیدواژهها: مسیریابی، انتقال برق، NSGA-II،GIS.
پرستو پیلهفروشها؛ محمد کریمی؛ محمد طالعی
دوره 6، شماره 1 ، تیر 1393
چکیده
با توجه به رشد سریع جمعیت، توسعه و گسترش شهرها و محدودشدن زمینهای کشاورزی، ارزیابی زمینها برای استفادة بهینه و افزایش تولید در واحد سطح و تصمیمگیری هدفمند در تخصیص زمینهای کشاورزی به بهترین کاربری، اهمیت ویژهای دارد. در پژوهش حاضر مدلی برای برنامهریزی تخصیص محصولات کشاورزی ارائه شده است که در آن با محاسبة میزان تناسب سرزمین ...
بیشتر
با توجه به رشد سریع جمعیت، توسعه و گسترش شهرها و محدودشدن زمینهای کشاورزی، ارزیابی زمینها برای استفادة بهینه و افزایش تولید در واحد سطح و تصمیمگیری هدفمند در تخصیص زمینهای کشاورزی به بهترین کاربری، اهمیت ویژهای دارد. در پژوهش حاضر مدلی برای برنامهریزی تخصیص محصولات کشاورزی ارائه شده است که در آن با محاسبة میزان تناسب سرزمین با استفاده از سیستمهای استنتاجگر قاعدهمبنای فازی و تعیین تقاضا و مدنظر قراردادن توالی کشت محصولات، نوع محصول کشاورزی در منطقة موردنظر تعیین میشود. مدل ارائهشده با استفاده از نرمافزارهای GAMS 23.7، MATLAB و ArcGIS 9.3 در شهرستان برخوار و میمه واقع در استان اصفهان پیادهسازی شد. نتایج تخصیص محصولات کشاورزی و بررسی سه نوع تناوب زراعی موجود نشان دادند که مساحت اختصاص دادهشده به محصولات گندم، گندم ـ ذرت، جو، جو ـ ذرت، ذرت، یونجه و سیبزمینی برای سال 1390 بهترتیب برابر با 82/27، 64/21، 27/7، 85/5، 36/7، 36/6 و 74/1 درصد از کل مساحت اختصاص دادهشده به کاربری کشاورزی در منطقه است. همچنین که توزیع مکانی این محصولات بهگونهای است که بهمنظور دستیابی به تولید بهینه، میبایست کشت گندم، جو و ذرت بهصورت سیستم کشت دومحصولی در قسمت جنوبی شهرستان، و کشت یونجه و ذرت عمدتاً در قسمتهای شمالی شهرستان صورت گیرد. با استفاده از مدل ارائهشده، میتوان مناسبترین محصول برای کشت در ناحیهای مشخص را تعیین کرد و با تعریف سناریوهای مختلف اطلاعات مفیدی را برای برنامهریزان بخش کشاورزی تولید کرد.
علی شیرزادی بابکان؛ عباس علیمحمدی سراب؛ محمد طالعی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1392
چکیده
نواحی ترافیکی که برای نمایش مکانهای تولید و جذب سفر بهکار گرفته میشوند در بسیاری از برنامهریزیهای حملونقل کاربرد گستردهای دارند. از آنجا که نحوة تعیین این نواحی روی نتایج حاصل از تحلیل و مدلسازیهای حملونقل تأثیر فراوانی دارد، طراحی مناسب آن بسیار مهم است. در این مقاله با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی روشی کارآمد ...
بیشتر
نواحی ترافیکی که برای نمایش مکانهای تولید و جذب سفر بهکار گرفته میشوند در بسیاری از برنامهریزیهای حملونقل کاربرد گستردهای دارند. از آنجا که نحوة تعیین این نواحی روی نتایج حاصل از تحلیل و مدلسازیهای حملونقل تأثیر فراوانی دارد، طراحی مناسب آن بسیار مهم است. در این مقاله با استفاده از سامانه اطلاعات مکانی روشی کارآمد برای طراحی مناسب این نواحی ارائه شده است. با استفاده از روش ارائهشده میتوان معیارهای مختلفی را برای ایجاد نواحی ترافیکی همگن در نظر گرفت و تعداد و اندازهشان را کنترل کرد. در روش پیشنهادی این مقاله از تکنیک k-means برای خوشهبندی واحدهای مکانی پایه و ایجاد نواحی ترافیکی همگن استفاده شده است. برای جلوگیری از ایجاد فضای خالی و همپوشانی میان نواحی و نیز ممانعت از تشکیل نواحی با اندازههای خیلی بزرگ یا کوچک، قیدهایی به تکنیک k-means افزوده شده است. اما ایجاد نواحی همگن بدون درنظرگرفتن فشردگی شکل هندسی، سبب پیچیدگی شکل هندسی نواحی میگردد. بهمنظور برطرفساختن این مشکل یک الگوریتم هندسی برای ایجاد نواحی با شکل هندسی فشرده شرح و بسط داده شده است. در نهایت از روش پیشنهادی برای طراحی مجدد نواحی ترافیکی شهر تهران و مقایسة نتایج آن با نواحی ترافیکی موجود استفاده شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که نواحی طراحیشده در این مقاله بسیار همگنتر از نواحی موجود است. اگرچه با اعمال الگوریتم فشردگی شکل هندسی، از میزان همگنی نواحی ایجادشده کاسته میشود، اما باز هم از نواحی موجود همگنترند.
پرستو پیله فروش ها؛ محمد کریمی؛ محمد طالعی
دوره 5، شماره 1 ، تیر 1392
چکیده
افزایش جمعیت و محدود بودن اراضی قابل استفاده، در کنار تغییرات سریع جوامع و توسعه کاربری ها، بر اهمیت برنامه ریزی صحیح زمین و تصمیم گیری هدفمند در تخصیص آن به بهترین کاربری می افزاید. فرایند تخصیص کاربری معمولاً در سه مرحله ی تناسب، تقاضا و تخصیص انجام می شود. در اغلب تحقیقات موجود، به مدل سازی افزایش مساحت کاربری ها در طول برنامه ریزی ...
بیشتر
افزایش جمعیت و محدود بودن اراضی قابل استفاده، در کنار تغییرات سریع جوامع و توسعه کاربری ها، بر اهمیت برنامه ریزی صحیح زمین و تصمیم گیری هدفمند در تخصیص آن به بهترین کاربری می افزاید. فرایند تخصیص کاربری معمولاً در سه مرحله ی تناسب، تقاضا و تخصیص انجام می شود. در اغلب تحقیقات موجود، به مدل سازی افزایش مساحت کاربری ها در طول برنامه ریزی اکتفا شده است. هدف از انجام تحقیق حاضر ارائه مدلی برای تخصیص کاربری است که بتواند فرایندهای محیطی و تأثیراتی را که به صورت هم زمان منجر به افزایش و کاهش سطح کاربری می گردد مدل سازی کند. در این مدل، برای مدل سازی افزایش مساحت کاربری به مؤلفه های تناسب محیطی، دسترسی، همسایگی و محدودیت و برای مدل سازی کاهش مساحت کاربری به مؤلفه های فرسایش و شوری خاک پرداخته شده است. در مدل توسعه داده شده از روش های اتوماسیون سلولی، میانگین وزن دار خطی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی و مدل زنجیره مارکوف استفاده شد. این مدل در شهرستان برخوار و میمه واقع در استان اصفهان پیاده سازی شد و با در نظر گرفتن نقشه کاربری سال 1377 به عنوان نقشه ی مبنا، نقشه کاربری سال 1384 به عنوان نقشه افق در دو حالت مختلف تهیه شد. دقت های 609/0 و 510/0 بدین معنی است که مدل توسعه داده شده در مقایسه با مدل های پیشین دارای دقت بهتری است. در نهایت با استفاده از مدل توسعه داده شده، پیش بینی نقشه کاربری برای سال 1394 انجام گرفت. نتایج پژوهشی حاضر را می توان با تغییراتی برای سایر مناطق نیز مدنظر قرار داد.
محمدرضا رجبی؛ علی منصوریان؛ عباس علیمحمدی سراب؛ محمد طالعی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1389
چکیده
بهرهگیری از روشهای امروزین برای بهینهسازی فرایند برنامهریزی شهری میتواند منجر به حل بسیاری از مسائل پیچیدهای شود که تصمیمگیرندگان و تحلیلگران امور شهری با آن مواجهاند. الگوریتمهای تکاملی چندهدفه را میتوان با توجه به گستردگی عوامل درگیر با امور شهری، به عنوان ابزاری مناسب در این زمینه در نظر گرفت. اما با توجه به ...
بیشتر
بهرهگیری از روشهای امروزین برای بهینهسازی فرایند برنامهریزی شهری میتواند منجر به حل بسیاری از مسائل پیچیدهای شود که تصمیمگیرندگان و تحلیلگران امور شهری با آن مواجهاند. الگوریتمهای تکاملی چندهدفه را میتوان با توجه به گستردگی عوامل درگیر با امور شهری، به عنوان ابزاری مناسب در این زمینه در نظر گرفت. اما با توجه به ماهیت مکانی بسیاری از امور مرتبط با برنامهریزی شهری، استفاده از الگوریتمهای تکاملی که عموماً روابط مکانی و منطقی موجود میان عوارض را در جهان واقعی نادیده میگیرند و صرفاً به بهینهسازی اطلاعات توصیفی عوارض میپردازند، نمیتواند به حل درست و مناسب مسائل پیچیده شهری بینجامد. در این مقاله با ارائهی مدلی نو و ابتکاری، راهحلی مؤثر برای بهکارگیری الگوریتمهای تکاملی در انواع مسائل مکانمحور، به گونهای که امکان تحلیلهای مکانی نیز وجود داشته باشد، ارائه شده است. این مدل ابتدا با استفاده از ساختار جدید سلولیـ درختی، فضای جستوجو را کدگذاری میکند و سپس با استفاده از علمگرهای ابتکاری ادغام و جهش مکانی در قالب جستوجویی تکاملی به ارائه راهحلهای مناسب میپردازد. مدل ابتکاریِ تکوین و توسعهیافته براساس الگوریتم NSGA-II برای طراحی و برنامهریزی به منظور ایجاد شهری بهکار گرفته شده و نتایج و بررسیهای حاصل از آن در این مقاله ارائه گردیده است.
پیمان ملکپور؛ محمد طالعی
دوره 2، شماره 3 ، آذر 1389
چکیده
درجه حرارت سطح زمین (LST) فاکتور مهمی در مطالعات تغییرات دمایی، تخمین مقادیر تابشی، مطالعات تعادل گرمایی و همچنین ابزاری کنترلی برای مدلهای آب و هوایی و اقلیم شهری است. در این تحقیق، کوشش شده است که درجه حرارت سطح شهر تهران با استفاده از تصویر سنجندة ETM+، برگرفته در تاریخ 3 ژوئن سال 2001 تخمین زده شود. تغییرات درجه حرارت سطح بهدست آمده ...
بیشتر
درجه حرارت سطح زمین (LST) فاکتور مهمی در مطالعات تغییرات دمایی، تخمین مقادیر تابشی، مطالعات تعادل گرمایی و همچنین ابزاری کنترلی برای مدلهای آب و هوایی و اقلیم شهری است. در این تحقیق، کوشش شده است که درجه حرارت سطح شهر تهران با استفاده از تصویر سنجندة ETM+، برگرفته در تاریخ 3 ژوئن سال 2001 تخمین زده شود. تغییرات درجه حرارت سطح بهدست آمده نسبت به انواع پوشش ـکاربری زمین، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین دقت طبقهبندی انواع پوشش ـ کاربری زمین، ارزیابی شد و مشخص گردید که دقت طبقهبندی با استفاده از مؤلفههای MNF افزایش مییابد. مقادیر گسیلمندی و درجه حرارت سطح با بهکارگیری روش SEBAL بر روی دادة ماهوارهای تخمین زده شد. علاوه بر این، ارتباط درجه حرارت سطح با مقادیر NDVI و کسر پوشش گیاهی ارزیابی گردیدند. بهعلاوه، رابطه رگرسیون درجه حرارت سطح و پوشش گیاهی به تفکیک انواع مختلف پوشش گیاهی محاسبه و ارائه شد. نتایج به دست آمده از بررسیها، نشاندهندة وابستگی شدید بین درجه حرارت سطح و مقادیر NDVI و FVC برای انواع پوشش ـ کاربری زمین است. نتایج حاصل از انجام تحلیل رگرسیون بین پارامترهای تعیین مقادیر پوشش گیاهی و درجه حرارت سطح، حاکی از آن است که روش بهکار رفته، برای تخمین مقادیر گسیلمندی و درجه حرارت سطح، در مناطق شهری غیریکنواخت با دقت مناسب و پذیرفتنی عملی است و میتواند به منظور برآورد میزان توسعه و تغییرات دمایی شهری در دوره زمانی معین مورد استفاده قرار گیرد.