علیاکبر متکان؛ عباس علیمحمدی؛ بابک میرباقری؛ کمال اکبری؛ محمد تناسان
دوره 9، شماره 1 ، دی 1396، ، صفحه 17-36
چکیده
متناسب با پیچیدگیهای رفتاری در انسانها، سیستمهای اجتماعی نیز دارای پیچیدگی خاصیاند. مدیریت جمعیت در این سیستمها بسیار اهمیت دارد و نیازمند صرف هزینه و انرژی بسیار است. با توجه به تعاملات موجود میان انسانها و محیط در سیستمهای اجتماعی و تأثیر آنها در روند حرکتی جمعیت در شرایط متفاوت، شناخت و بررسی این تعاملات بهویژه در ...
بیشتر
متناسب با پیچیدگیهای رفتاری در انسانها، سیستمهای اجتماعی نیز دارای پیچیدگی خاصیاند. مدیریت جمعیت در این سیستمها بسیار اهمیت دارد و نیازمند صرف هزینه و انرژی بسیار است. با توجه به تعاملات موجود میان انسانها و محیط در سیستمهای اجتماعی و تأثیر آنها در روند حرکتی جمعیت در شرایط متفاوت، شناخت و بررسی این تعاملات بهویژه در شرایط اضطراری، از نیازهای اساسی هر سیستم است. در پژوهش حاضر، از نتایج شبیهسازی مکانی عامل مبنای روند حرکتی افراد و شبیهسازی آتشسوزی در ایستگاه قطار شهری هفتِ تیر جهت بررسی رفتار افراد و محیط در هنگام آتشسوزی استفاده شد. سپس شاخصهای دشواری حرکت، شامل شاخصهای محیطی و محیطی- انسانی، بهمنظور بررسی تأثیر محیط و عاملها در روند حرکتی، محاسبه شد. در ادامة کار دو شاخص دشواری جدید، شامل یک شاخص محیطی و یک شاخص محیطی- انسانی با نامهای AM1 و AM2 ویژة شرایط آتشسوزی، معرفی شدند. نوآوری شاخصهای یادشده، افزون بر میزان تعاملات افراد با یکدیگر و تعاملات آنها با اجزای فیزیکی محیط، به تلفیق نتایج شبیهسازیهای عامل مبنا و شبیهسازیهای مربوط به آتشسوزی در محیط و استفاده از پارامتری به نام میزان قابلیت دید مربوط میشود. بررسی نتایج شاخصهای محاسبهشده و نتایج مربوط به شبیهسازی روند حرکتی افراد در محیط ایستگاه نمایانگر رابطة معکوس بین میزان دشواری و سرعت روند حرکتی عاملها در محیط ایستگاه است. همچنین، میزان دشواری حرکت در سناریوی موفق محیطی نشان از کاهش میزان دشواری، در مقایسه با سناریوی وضعیت فعلی در نقاط داغ دارد. بهرهگیری از شبیهسازیهای عامل مبنا و محاسبة شاخصهای دشواری در بازههای زمانی متفاوت وقوع بحران میتواند در تدوین استراتژیهای مکانی- زمانی مدیریت جمعیت و تخلیة اضطراری مؤثر باشد و در نقش پشتیبانیکنندة تصمیم مکانی، مدیران بحران را در مدیریت بهینة شرایط یاری کند.