ایمان بهارلو
چکیده
حمل و نقل عمومی و رفت و آمد آسان در شهر از جنبههای اصلی حیات شهری است و برخورداری از سیستم حمل و نقل کامل، منظم و گسترده از نیازهای اولیه شهر محسوب میشود. در این راستا توجه به اصول «عدالت فضایی» که با هدف رفع نارساییهای مدیریت شهری وارد مباحث برنامهریزی شهری شده حائز اهمیت است. شهر اصفهان در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر ...
بیشتر
حمل و نقل عمومی و رفت و آمد آسان در شهر از جنبههای اصلی حیات شهری است و برخورداری از سیستم حمل و نقل کامل، منظم و گسترده از نیازهای اولیه شهر محسوب میشود. در این راستا توجه به اصول «عدالت فضایی» که با هدف رفع نارساییهای مدیریت شهری وارد مباحث برنامهریزی شهری شده حائز اهمیت است. شهر اصفهان در سالهای اخیر شاهد رشد چشمگیر جمعیت و توسعه فیزیکی در جهات مختلف بودهاست. از سوی دیگر، نتایج مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان حاکی از آن است که به منظور دسترسی متوازن شهروندان به خطوط حمل و نقل عمومی، ایجاد 21 خط اتوبوس سریعالسیر پیشنهاد شده است. لذا هدف این مطالعه اولویتبندی توسعه خطوط اتوبوس سریعالسیر با ترکیب مدل آنتروپی شانون و کوپراس با تأکید بر مفاهیم عدالت فضایی تا افق 1410 است. وجه تمایز پژوهش حاضر، تلفیق سیستم اطلاعات جغرافیایی با شاخصهای عدالت مکانی جهت اولویتبندی خطوط اتوبوس سریعالسیر جهت اجرا است. لذا در گام نخست وضعیت خطوط اتوبوس سریعالسیر در شاخصهای نفوذپذیری، مجاورت و دسترسیپذیری محاسبه و ضریب جینی و منحنی لورنز وضعیت موجود محاسبه گردید. در گام دوم با محاسبه ضریب جینی هر یک از خطوط پیشنهادی به صورت جداگانه و مقایسه با مقدار فعلی، میزان اثرگذاری خطوط پیشنهادی ارزیابی شد. سپس، اهمیت معیارهای مورد نظر به روش آنتروپی شانون وزندهی شد که به ترتیب سه معیار مجاورت، نفوذپذیری و دسترسی اولویت 1 تا 3 جهت وزن دهی شاخص ها مشخص گردید. در پایان با استفاده از روش کوپراس، 21 خط اتوبوس پیشنهادی جهت توسعه تا افق 1410 اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد اگر چه خط پایانه آیت الله غفاری به انتهای شیخ صدوق با طول 14.9 کیلومتر جزو خطوط با طول متوسط می باشد ولی با درنظر گرفتن سایر معیارها به عنوان اولویت اول جهت اجرا می بایست، انجام شود.
کلیدواژه: عدالت فضایی، حمل و نقل عمومی، آنتروپی شانون، کوپراس، منحنی لورنز.
علی اکبر متکان؛ علیرضا وفائی نژاد؛ ایمان بهارلو؛ احمد خادم الحسینی
چکیده
یکی از مهمترین مدهای حملونقل عمومی شبکة حملونقل مترو است که تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد. ازدیگرسو، با توجه به هزینههای سرسامآور راهاندازی شبکة مترو، توسعة مرحلهبهمرحله با بهرهبرداری از یک خط و اجرای خطوط دیگر بهدست مدیران شهری مورد توجه است. بنابراین، هدف از این تحقیق بررسی میزان دسترسی به شبکة متروی ...
بیشتر
یکی از مهمترین مدهای حملونقل عمومی شبکة حملونقل مترو است که تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد. ازدیگرسو، با توجه به هزینههای سرسامآور راهاندازی شبکة مترو، توسعة مرحلهبهمرحله با بهرهبرداری از یک خط و اجرای خطوط دیگر بهدست مدیران شهری مورد توجه است. بنابراین، هدف از این تحقیق بررسی میزان دسترسی به شبکة متروی اصفهان در افق 1410، با رویکرد عدالت مکانی، از دو جنبة افقی و عمودی در پنج طبقة اجتماعی، با استفاده از شاخصهای ضریب جینی، منحنی لورنز، شاخص سطح سرویس (عرضه) حملونقل همگانی و دسترسی است. آنچه این تحقیق را از دیگر پژوهشهای مشابه متمایز مینماید بررسی وضعیت دسترسی به شبکة هریک از خطوط مترو و در نهایت، تمامی خطوط و برآورد رشد جمعیت تا افق 1410 است که نقش مؤثری در تصمیمگیری برنامهریزان شهری، بهمنظور توسعة دیگر مدهای حملونقل شهری ایفا میکند. نتایج این تحقیق نشان داده که ضرایب جینی، در دسترسی به شبکة مترو در شهر اصفهان، در بررسی عدالت افقی از عدالت عمودی بیشتر است که این نکته از بیعدالتی بسیار در توزیع دسترسی گروههای حساس و نیازمند اجتماعی به شبکة مترو خبر میدهد؛ بهطوریکه ضریب جینی در دسترسی شهروندان به تمامی خطوط، در عدالت افقی، برابر با 0.42 و در عدالت عمودی، در پنج طبقه شامل افراد بیشتر از شصت سال، کمتر از پانزده سال، فاقد ماشین شخصی، مهاجران، خانوارهای با مساحت سکونت کمتر از پنجاه مترمربع بهترتیب برابر با 0.45، 0.49، 0.5، 0.54 و 0.6 است.
منیره موسی بیگی؛ ایمان بهارلو؛ علیرضا وفائی نژاد
چکیده
شناسایی عوامل مؤثر در گسترش فرسایش خاک و پهنهبندی آن یکی از عوامل اساسی، جهت مدیریت و کنترل این پدیده و تعیین راهکارهای مناسب در مقابله با گسترش آن است. هدف از این پژوهش، پهنه بندی فرسایش خاک در حوضه قلعهچای، در غرب استان آذربایجان شرقی با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای و سیستم اطلاعات جغرافیایی است. بدین منظور با بررسی منابع ...
بیشتر
شناسایی عوامل مؤثر در گسترش فرسایش خاک و پهنهبندی آن یکی از عوامل اساسی، جهت مدیریت و کنترل این پدیده و تعیین راهکارهای مناسب در مقابله با گسترش آن است. هدف از این پژوهش، پهنه بندی فرسایش خاک در حوضه قلعهچای، در غرب استان آذربایجان شرقی با استفاده از فرآیند تحلیل شبکهای و سیستم اطلاعات جغرافیایی است. بدین منظور با بررسی منابع و نظر کارشناسان، عوامل مؤثر بر فرسایش خاک از قبیل شیب، جهت شیب، لیتولوژی، کاربری اراضی، شاخص تفاوت پوشش گیاهی نرمال شده (NDVI)، بارندگی سالانه و خاک مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس با استفاده از نرم افزار ArcGIS و ضرایب استخراج شده در فرآیند تحلیل شبکه، نقشه پهنهبندی فرسایش خاک تهیه و در پنج کلاس، فرسایشی خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم، باز طبقهبندی شد. نتایج این تحقیق نشان داد کلاسهای خطر زیاد و بسیار زیاد، در مجموع 12/37 درصد از مساحت منطقه که 56/118 کیلومترمربع را شامل میشود، در بر میگیرد. همچنین در بخشهای جنوبی و مرکزی حوضه، مقدار فرسایش خاک زیاد است، این مناطق شرایط بحرانی و حادی را از نظر فرسایش نشان میدهند و با توجه به احداث و آبگیری سد قلعهچای، میبایست در اولویت اجرای برنامههای حفاظت خاک و آبخیزداری قرار گیرند.