شناسایی الگوهای مکانی و زمانی فعالیت‌های شهری با استفاده از داده‌های تلفن همراه

هانیه ژنده خطیبی؛ افشین شریعت مهیمنی؛ متین شهری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 بهمن 1401

https://doi.org/10.48308/gisj.2023.103097

چکیده
  در سال‌های اخیر استفاده از کلان داده‌های تلفن همراه در مطالعات حمل‌ونقلی بسیار مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. منشأ ایجاد سفرهای شهری، ‌نیاز افراد به انجام فعالیت است. از طرفی، سطح فعالیت‌های شهری و الگوی آن نیز در زمان‌ها و مکان‌های مختلف متغیر است. داده‌های تلفن همراه، به عنوان نوعی از داده‌های پیوسته مکانی-زمانی، حضور افراد ...  بیشتر

شناسایی الگوهای زمانی‌ـ مکانی ازدحام ترافیکی با استفاده از کلان‌داده‌های مبتنی‌بر تصاویر ترافیکی سرویس نقشة گوگل

متین شهری؛ افشین شریعت مهیمنی

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 63-84

https://doi.org/10.52547/gisj.15.1.63

چکیده
  تحلیل وضعیت ترافیکی و پیشنهاد روش‌های مدیریت جریان ترافیک نقش اساسی در ارزیابی عملکرد بسیاری از سیستم‌های حمل‌ونقلی ایفا می‌کند. در بین روش‌های جمع‌آوری داده‌های ترافیکی، رویکردهای مبتنی‌بر فنّاوری‌های نوین که امکان گرد‌آوری حجم بسیاری از داده‌های پویای زمانی‌ـ مکانی را فراهم می‌آورند و استخراج روندها و الگوها را تسهیل ...  بیشتر

ارزیابی و مقایسة رضایت عمومی مردم در استان‌های ایران، به‌کمک داده‌های مکانی مردم‌ساخت

قاسم جوادی؛ محمد طالعی

دوره 12، شماره 3 ، آبان 1399، ، صفحه 65-86

https://doi.org/10.52547/gisj.12.3.65

چکیده
  شاخص‌های متعددی مبتنی‌بر استفاده از روش‌های رایج و معمول اخذ داده، ازجمله استفاده از پرسشنامه برای سنجش رضایت عمومی، مطرح شده است. وجود چالش‌ها و مشکلات متعدد، همچون پرهزینه و زمان‌بربودن این روش‌ها، به‌خصوص در مناطق دارای گسترة وسیع جغرافیایی، مانند یک کشور، باعث شده است مقادیر شاخص‌های مرتبط در این زمینه به‌روز نباشند. رضایت ...  بیشتر

تحلیل مکانی تصادف های درون شهری با استفاده از رگرسون وزنی مکانی

علی اکبر متکان؛ افشین شریعت مهیمنی؛ بابک میرباقری؛ متین شهری

دوره 3، شماره 3 ، آذر 1390

چکیده
  در سال های اخیر مطالعات گسترده ای به منظور بررسی روابط بین تصادف ها و عوامل مؤثر بر آنها- از جمله نوع کاربری، ویژگی های جمعیتی و پارامترهای مختلف شبکه حمل و نقل در مناطق شهری- صورت پذیرفته است. متغیرهای میزان تولید و جذب سفر همراه با پارامتر مجموع طول معابر می توانند به عنوان متغیرهای جایگزین مناسبی برای پیش بینی تصادف ها مورد استفاده ...  بیشتر