امدادرسانی هوشمند با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و اینترنت اشیاء

حسین آقا محمدی؛ ریحانه سعیدی؛ علی اصغر آل شیخ؛ علیرضا وفائی نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1402

https://doi.org/10.48308/gisj.2024.229150.1128

چکیده
  امدادرسانی هوشمند در زمان بحران به معنای تلاش برای بهبود عملکرد واحدهای امدادرسانی است. این نوع امدادرسانی، با استفاده از فناوری‌های نوین به‌ویژه اینترنت اشیاء، به منظور بهبود کیفیت خدمات، کاهش هزینه‌ها و افزایش نظارت بر فرآیند امدادرسانی، ایجاد می‌شود. در یک رویکرد جدید امدادرسانی هوشمند، از مدل‌های مسیریابی مبتنی بر اینترنت ...  بیشتر

یک مدل شبکة عصبی پیچشی برای پیش‌بینی مسیر حرکت طوفان‌های گردوغبار

مهدیس یارمحمدی؛ علی اصغر آل شیخ؛ محمد شریف

دوره 15، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 129-139

https://doi.org/10.52547/gisj.15.1.129

چکیده
  طوفان‌های گردوغبار بلایایی طبیعی‌اند که در زندگی انسان و محیط‌زیست تأثیر چشمگیری گذاشته‌اند. توسعة مدل‌هایی، به‌منظور پیش‌بینی مسیر حرکت این طوفان‌ها، در پیشگیری و مدیریت طوفان‌های گردوغبار نقش بسزایی ایفا می‌کند زیرا مسیر انتقال آنها را آشکار و مناطق آسیب‌پذیر بعدی در برابر طوفان را مشخص می‌کنند. به‌لطف امکانات روش‌های ...  بیشتر

تعیین پارامترهای مؤثر زمینه‌ای در پیش‌بینی آنی موقعیت کشتی با استفاده از یادگیری عمیق

علی اصغر آل شیخ؛ سعید مهری

دوره 13، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 89-100

https://doi.org/10.52547/gisj.13.4.89

چکیده
  حدود ۸۰% از حمل‌ونقل جهانی در بستر دریا انجام می‌شود؛ بنابراین، به‌منظور حفظ ایمنی عبورومرور کشتی‌ها، پیش‌بینی دقیق حرکت آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. ازآن‌جاکه پارامترهای زمینه‌ای گوناگونی در حرکت کشتی‌ها تأثیر می‌گذارد، یکی از چالش‌های اصلی در حوزة محاسبات زمینه‌ـ آگاه حرکت کشتی‌ها شناسایی پارامترهای زمینه‌ای بهینة مؤثر ...  بیشتر

کاربرد GIS در پیش‌بینی ظرفیت شبکة ریلی ازطریق رگرسیون خطی

بهرام مرادی سلوشی؛ علیرضا وفائی نژاد؛ حسین آقامحمدی زنجیرآباد؛ علی اصغر آل شیخ

دوره 13، شماره 2 ، مرداد 1400، ، صفحه 93-118

https://doi.org/10.52547/gisj.13.2.93

چکیده
  سیستم حمل‌ونقل ریلی از تعامل مجموعه‌ای از تجهیزات و عملیات تشکیل‌ شده است که توانایی و ظرفیت یک سیستم ریلی در حمل‌ونقل بار و مسافر را تعیین می‌کند. بدین‌منظور، محاسبة ظرفیت و پیش‌بینی نحوة تغییرات آن مهم است و شناخت آن‌ کمک شایانی به ارتقای سطح بهره‌برداری شبکة ریلی می‌کند. روش‌های گوناگونی برای محاسبة ظرفیت وجود دارد که با ...  بیشتر

مدیریت ظرفیت شبکه ریلی بر مبنای پارامترهای تأثیرگذار مکانی و عملیاتی با رویکرد سرویس گرا

بهرام مرادی سلوشی؛ علیرضا وفایی نژاد؛ حسین آقامحمدی زنجیرآباد؛ علی اصغر آل شیخ

دوره 11، شماره 3 ، آبان 1398، ، صفحه 97-112

https://doi.org/10.52547/gisj.11.3.97

چکیده
  ظرفیت حمل بار و مسافر در یک شبکه ریلی، تابعی از پارامترهای مختلف است. با توجه به هزینه بسیار بالای احداث خطوط ریلی، استفاده بهینه از ظرفیت شبکه ریلی می‌تواند کمک شایانی به ارتقاء سطح بهره‌برداری شبکه کند. بنابراین هدف از ‌این پژوهش، محاسبه مکان‌مند ظرفیت شبکه ریلی کشور، بر مبنای پارامترهای تأثیرگذار است. در این مقاله، با استفاده ...  بیشتر

تدقیق رقومی سازی قطعات ثبتی با تکیه بر حفظ مساحت و طول های چند ضلعی

آرش حاذقی اقدم؛ حسین هلالی؛ علی اصغر آل شیخ

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1397، ، صفحه 33-44

چکیده
  کلیه اسناد املاک قدیمی کشور که کاغذی هستند می‌بایستی به نقشه‌های رقومی و زمین مرجع تبدیل گردند. در رقومی‌سازی قطعات جهت ورود به سامانه حدنگاری، لازم است که فرم رقومی چندضلعی ازنظر مساحت و ابعاد محیطی با سند (قبلی) مطابقت داشته باشد. در فرایند رقومی‌سازی ویژگی­های هندسی عوارض نظیر مساحت پلی گون‌ها تغییر می‌یابد. حفظ مطابقت طول‌ها ...  بیشتر