منوچهر منطقی؛ یزدان رحمت آبادی
چکیده
سنجش از دور علم دریافت اطلاعات از سطح زمین، بدون تماس آشکار با اجزای مورد مطالعه است. تجاریسازی مجموعة فعالیتهایی است که نوآوریها را به محصول یا خدماتی تبدیل میکند که از آن مزایای اقتصادی حاصل میشود. با توجه به کاربرد گستردة سنجش و اهمیت فراوان کاربرد آن در کشاورزی، اهمیت تجاریسازی این تکنولوژی در کشاورزی دارای اولویت ...
بیشتر
سنجش از دور علم دریافت اطلاعات از سطح زمین، بدون تماس آشکار با اجزای مورد مطالعه است. تجاریسازی مجموعة فعالیتهایی است که نوآوریها را به محصول یا خدماتی تبدیل میکند که از آن مزایای اقتصادی حاصل میشود. با توجه به کاربرد گستردة سنجش و اهمیت فراوان کاربرد آن در کشاورزی، اهمیت تجاریسازی این تکنولوژی در کشاورزی دارای اولویت است و در این پژوهش، بررسی شده است. جامعة هدف این پژوهش، شرکتهای فعال و غیرفعال در این زمینهاند؛ به این دلیل که با استفاده از تجربیاتشان امکان فراهمآوردن زمینة مناسب بهمنظور پرورش تکنولوژی سنجش از دور بهوجود آید. با این هدف، در این تحقیق، از روش مصاحبة عمیق برای گردآوری اطلاعات و از روش گلولة برفی برای نمونهگیری استفاده شده است. با استفاده از نمودار چرخة عمر محصول و تکنولوژی، چالشهای تجاریسازی تکنولوژی و زیرساختهای مورد نیاز، المانهای تجاریسازی، انواع نرمافزارهای کاربردی در صنعت کشاورزی دنیا، نمودار سرمایهگذاری در سنجش از دور و تحلیل ماندگاری سنجش از دور در کشاورزی، بهمنزلة یک کسبوکار، بررسی موشکافانه شده است. در نتیجه، بهترین روش برای تجاریسازی محصول کاهشِ محدودیتها برای شرکتهای فعال، ایجاد زیرساختهای لازم، بهویژه دادههای اولیة بهموقع، و استقلال در بهرهبرداری از این تکنولوژی است تا امکان بهرهگیری از انواع روشهای تجاری برای کاربران فراهم آید.