علی رضا شورشی؛ حسن ذوقی
چکیده
وقوع زلزله های متعدد در کشور ایران خصوصاً در کمتر از پنج دهۀ اخیر، آمارهای قابل توجهی از خسارات و تلفات انسانی را به ثبت رسانده و آثار ناخوشایندی از خود بر جای گذاشته است. در ساعات اولیۀ فاجعه، حفظ سطح عملکرد شریان های حیاتی و شبکۀ معابر شهری به منظور پاسخگویی و امداد رسانی مناسب و انجام عملیات نجات و انتقال مجروحان و آسیب دیدگان به ...
بیشتر
وقوع زلزله های متعدد در کشور ایران خصوصاً در کمتر از پنج دهۀ اخیر، آمارهای قابل توجهی از خسارات و تلفات انسانی را به ثبت رسانده و آثار ناخوشایندی از خود بر جای گذاشته است. در ساعات اولیۀ فاجعه، حفظ سطح عملکرد شریان های حیاتی و شبکۀ معابر شهری به منظور پاسخگویی و امداد رسانی مناسب و انجام عملیات نجات و انتقال مجروحان و آسیب دیدگان به مراکز پشتیبانی بسیار ضروری و حیاتی است. در واقع، آسیب پذیری شریان های حیاتی و شبکۀ معابر شهری رابطۀ مستقیم با کاهش سطح خدمت رسانی فوق داشته و لازم است که قبل از مواجهه با این عواقب زیانبار، به مقاوم سازی اجزاء آسیب پذیر واقع در مسیرهای مذکور پرداخت. از سوی دیگر، محدودیت بودجه و مشکلات مالی، همواره یکی از موانع مهم برای مقاوم سازی تمام اجزاء آسیب پذیر بشمار می آید. این محدودیت ایجاب می نماید که با شناسایی دقیق اجزاء آسیب پذیر و اولویت بندی و انتخاب آنها برای مقاوم سازی، جریان امداد رسانی در هنگام وقوع زلزله در این شریان های حیاتی و شبکۀ معابر شهری را برقرار داشت. با توجه به عملکرد مورد انتظار از شبکۀ معابر شهری و راه های اضطراری در هنگام زلزله(در مرحلۀ پاسخ به بحران) و از همه مهمتر با در نظر گرفتن محدودیت منابع بودجه ای و مالی، در این پژوهش روشی ارائه می شود که ضمن ارزیابی گزینه های تخصیص بودجه، پل های نیازمند مقاوم سازی از طریق یک متدولوژی پنج مرحله ای شناسایی و بر مبنای شبکۀ لایه های ایجاد شده در محیطGIS تحت عنوان ورودی، اولویت بندی گردد. روش پیشنهادی در این مطالعه، بررسی همه حالات ممکن برای پایداری پل ها پس از وقوع یک زلزلۀ مشخص، طراحی شبکۀ معابر اضطراری برای همۀ این حالات، بررسی گزینه های مختلف مقاوم سازی پل ها، ارزیابی اثر این مقاوم سازی بر طول شبکۀ اضطراری، و در نهایت، اولویت بندی گزینه های مقاوم سازی با توجه به تأثیر آنها در طول شبکۀ اضطراری است. روش فوق با در نظر گیری شاخص های مهمی چون احتمال خرابی، طول شبکه و زمان سفر، بر روی بخشی از شبکۀ معابر اضطراری شهر تهران بکارگیری و کارایی آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.