بررسی عدالت مکانی در دستیابی به خدمات آموزشی محدودۀ مورد مطالعه: منطقۀ ۱۸ تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی نقشه‌برداری، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

2 دانشکدۀ مهندسی نقشه‌برداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران

چکیده

سابقه و هدف: توسعۀ نامتوازن شهرها، به‌علت نبود طرح‌های توسعه یا نادیده گرفتن آن، باعث بروز ناعدالتی در توزیع خدمات به شهروندان شده است. خدمات آموزشی از‌جملۀ خدمات شهریِ بسیار مهم است که دسترسی مناسب شهروندان به آنها می‌تواند در روند توسعۀ پایدار شهری، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و افزایش کیفیت زندگی نقش اساسی داشته باشد. در این تحقیق، سعی می‌شود با بررسی میزان عرضه (مدارس) و تقاضا (دانش‌آموزان)، دسترسی دانش‌آموزان به مراکز آموزشی در بستر شبکۀ معابر در منطقۀ 18 شهری تهران، بررسی و مناطق کمتربرخوردار شناسایی شود و به‌منظور افزایش عدالت آموزشی، برنامه‌ریزی صورت گیرد. در این پژوهش، عدالت مکانی ازمنظر دسترسی دانش‌آموزان به مراکز آموزشی بررسی می‌شود.
مواد و روش‌ها: در این تحقیق، با استفاده از دو معیار کیفیت استقرار مراکز آموزشی و کیفیت دسترسی، شاخص عدالت مکانی تعریف می‌شود. هریک از این معیارها از مجموعه‌ای زیرمعیار تشکیل شده است. کیفیت موقعیت استقرار مراکز آموزشی، به‌لحاظ قرارگیری در حریم‌های ممنوع و خطرناک و یا دسترسی به کاربری‌های مکمل، از عوامل تأثیر‌‎گذار شناخته می‌شود؛ بنابراین در این پژوهش، کیفیت فضای داخلی مرکز آموزشی مانند کیفیت ساختمان، امکانات آموزشی، نور، رنگ، معلمان، روش‌های آموزشی و حتی مساحت تخصیص‌یافته به هر دانش‌آموز (سرانۀ آموزشی) مدنظر نیست. همچنین میزان تقاضای آموزشی، برمبنای جمعیت دانش‌آموزان در بلوک‌های جمعیتی، ملاک محاسبات قرار خواهد گرفت. درمورد کیفیت دسترسی نیز فرض بر این است که تمامی بلوک‌های شهری، براساس نزدیک‌ترین فاصله به مدارس، دسترسی پیدا می‌کنند؛ یعنی کل جمعیت، در هر مقطع، به نزدیک‌ترین مدرسه تخصیص می‌یابد. این تخصیص با توجه به ظرفیت مدرسه نیز لحاظ شده است. بدیهی است که فاصلۀ بیشتر از حد استاندارد و شعاع دسترسی مقطع مورد نظر در کیفیت دسترسی تأثیر می‌گذارد. نوآوری اصلی این تحقیق در بررسی عدالت مکانی، در نظر گرفتن معیارهای کیفیت و امنیت معابر درکنار فاصلۀ طولی دسترسی به مرکز آموزشی است. پارامترهایی همچون چشم ناظر، کاربری‌های مختلط، عرض معبر و وجود پیاده‌رو می‌تواند در کیفیت فاصله‌ای که دانش‌آموزان طی می‌کنند تأثیرگذار باشد. در این مطالعه، ابتدا نقشه‌های زیرمعیارهای گوناگون گردآوری می‌شود و سپس، با استفاده از روش تحلیل سلسله‌مراتبی، براساس نظر کارشناس وزنی تعلق می‌گیرد و درنَهایت، شاخص عدالت مکانی محاسبه می‌شود.
نتایج و بحث: با بررسی محلات زیر پوشش مدارس، ملاحظه شد که محدوده‌های حاشیۀ‌ محلات مسکونی کمتر از دیگر محدوده‌ها خدمات آموزشی دریافت می‌کنند. در این میان، ناحیۀ 3 بدترین و ناحیۀ 2 بهترین وضعیت را داشته است. با توجه به نقشه‌های وضعیت منطقۀ 18، می‌توان دریافت ناحیۀ 3 (محلۀ یافت‌آباد) قدیمی‌ترین محله در منطقه است که معابر ارگانیک و بافت متراکمی دارد و تسهیلات شهری، ازجمله مراکز آموزشی، بیشتر در حاشیۀ این محله قرار گرفته است. ازطرفی، ناحیۀ 2 (شهرک ولیعصر) محله‌ای با قدمت کمتر و دارای معابر منظم و ساختاریافته‌تری است.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های تحقیق، شاخص عدالت مکانی در وضعیت فعلی 69/0 است که نشان می‌دهد توزیع مراکز آموزشی، در منطقۀ مورد مطالعه، شرایط نسبتاً خوبی دارد. انجام دادن چنین مطالعه‌ای به برنامه‌ریزان شهری کمک می‌کند، برای افزایش عدالت آموزشی، تصمیم‌های بهتری بگیرند.
سابقه و هدف: توسعۀ نامتوازن شهرها، به‌علت نبود طرح‌های توسعه یا نادیده گرفتن آن، باعث بروز ناعدالتی در توزیع خدمات به شهروندان شده است. خدمات آموزشی از‌جملۀ خدمات شهریِ بسیار مهم است که دسترسی مناسب شهروندان به آنها می‌تواند در روند توسعۀ پایدار شهری، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و افزایش کیفیت زندگی نقش اساسی داشته باشد. در این تحقیق، سعی می‌شود با بررسی میزان عرضه (مدارس) و تقاضا (دانش‌آموزان)، دسترسی دانش‌آموزان به مراکز آموزشی در بستر شبکۀ معابر در منطقۀ 18 شهری تهران، بررسی و مناطق کمتربرخوردار شناسایی شود و به‌منظور افزایش عدالت آموزشی، برنامه‌ریزی صورت گیرد. در این پژوهش، عدالت مکانی ازمنظر دسترسی دانش‌آموزان به مراکز آموزشی بررسی می‌شود.
مواد و روش‌ها: در این تحقیق، با استفاده از دو معیار کیفیت استقرار مراکز آموزشی و کیفیت دسترسی، شاخص عدالت مکانی تعریف می‌شود. هریک از این معیارها از مجموعه‌ای زیرمعیار تشکیل شده است. کیفیت موقعیت استقرار مراکز آموزشی، به‌لحاظ قرارگیری در حریم‌های ممنوع و خطرناک و یا دسترسی به کاربری‌های مکمل، از عوامل تأثیر‌‎گذار شناخته می‌شود؛ بنابراین در این پژوهش، کیفیت فضای داخلی مرکز آموزشی مانند کیفیت ساختمان، امکانات آموزشی، نور، رنگ، معلمان، روش‌های آموزشی و حتی مساحت تخصیص‌یافته به هر دانش‌آموز (سرانۀ آموزشی) مدنظر نیست. همچنین میزان تقاضای آموزشی، برمبنای جمعیت دانش‌آموزان در بلوک‌های جمعیتی، ملاک محاسبات قرار خواهد گرفت. درمورد کیفیت دسترسی نیز فرض بر این است که تمامی بلوک‌های شهری، براساس نزدیک‌ترین فاصله به مدارس، دسترسی پیدا می‌کنند؛ یعنی کل جمعیت، در هر مقطع، به نزدیک‌ترین مدرسه تخصیص می‌یابد. این تخصیص با توجه به ظرفیت مدرسه نیز لحاظ شده است. بدیهی است که فاصلۀ بیشتر از حد استاندارد و شعاع دسترسی مقطع مورد نظر در کیفیت دسترسی تأثیر می‌گذارد. نوآوری اصلی این تحقیق در بررسی عدالت مکانی، در نظر گرفتن معیارهای کیفیت و امنیت معابر درکنار فاصلۀ طولی دسترسی به مرکز آموزشی است. پارامترهایی همچون چشم ناظر، کاربری‌های مختلط، عرض معبر و وجود پیاده‌رو می‌تواند در کیفیت فاصله‌ای که دانش‌آموزان طی می‌کنند تأثیرگذار باشد. در این مطالعه، ابتدا نقشه‌های زیرمعیارهای گوناگون گردآوری می‌شود و سپس، با استفاده از روش تحلیل سلسله‌مراتبی، براساس نظر کارشناس وزنی تعلق می‌گیرد و درنَهایت، شاخص عدالت مکانی محاسبه می‌شود.
نتایج و بحث: با بررسی محلات زیر پوشش مدارس، ملاحظه شد که محدوده‌های حاشیۀ‌ محلات مسکونی کمتر از دیگر محدوده‌ها خدمات آموزشی دریافت می‌کنند. در این میان، ناحیۀ 3 بدترین و ناحیۀ 2 بهترین وضعیت را داشته است. با توجه به نقشه‌های وضعیت منطقۀ 18، می‌توان دریافت ناحیۀ 3 (محلۀ یافت‌آباد) قدیمی‌ترین محله در منطقه است که معابر ارگانیک و بافت متراکمی دارد و تسهیلات شهری، ازجمله مراکز آموزشی، بیشتر در حاشیۀ این محله قرار گرفته است. ازطرفی، ناحیۀ 2 (شهرک ولیعصر) محله‌ای با قدمت کمتر و دارای معابر منظم و ساختاریافته‌تری است.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های تحقیق، شاخص عدالت مکانی در وضعیت فعلی 69/0 است که نشان می‌دهد توزیع مراکز آموزشی، در منطقۀ مورد مطالعه، شرایط نسبتاً خوبی دارد. انجام دادن چنین مطالعه‌ای به برنامه‌ریزان شهری کمک می‌کند، برای افزایش عدالت آموزشی، تصمیم‌های بهتری بگیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing Spatial Equity Accessibility to Educational Services in the Study Area of District 18 in Tehran

نویسندگان [English]

  • Hossein Ghammari 1
  • Seyed Morsal Ghavami 1
  • Mohammad Taleai 2
1 Geomatics Engineering Department, University of Zanjan, Zanjan, Iran
2 Faculty of Surveying Engineering, K. N. Toosi University of Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: Unequal urban development, often resulting from the absence or neglect of comprehensive planning, has led to disparities in access to essential services among city residents. Educational services are among the most vital urban amenities, playing a crucial role in promoting sustainable development, reducing environmental pollution, and improving residents' quality of life. This study aims to assess students' accessibility to educational centers within the road network of District 18 in Tehran. By analyzing the spatial distribution of schools (supply) and student populations (demand), the research identifies underserved areas to inform strategies for enhancing educational equity. The focus is on evaluating spatial equity from the perspective of students’ access to educational facilities.
Materials and Methods: The study defines a spatial equity index based on two primary criteria: the quality of educational center locations and the quality of access. The location quality considers factors such as placement relative to prohibited or hazardous zones and proximity to complementary land uses. Notably, internal attributes of educational centers—such as building condition, facilities, lighting, teaching staff, teaching methods, or per-student area—are outside the scope of this analysis. Educational demand is estimated using demographic data at the block level. Access quality assumes that all populations are assigned to their nearest school within capacity constraints, with distances exceeding standard thresholds impacting accessibility. A key innovation involves incorporating pathway quality and safety factors—such as visual surveillance, mixed land uses, road width, and sidewalk presence—alongside distance measures when assessing spatial equity. In this study, maps related to various sub-criteria are first collected, then, their weights are assigned using analytic hierarchy process as an expert-based method, and finally, spatial equity index is calculated.
Results and Discussion: Analysis reveals that peripheral neighborhoods in District 18 experience lower levels of educational service coverage compared to central areas. Among these zones, Zone 3 (Yafteh Abad) exhibits the poorest conditions due to its dense organic street pattern and older infrastructure where educational facilities are primarily located on outskirts. Conversely, Zone 2 (Valiasr Town), a newer neighborhood with organized street layouts and better infrastructure, demonstrates higher accessibility levels. These findings highlight significant disparities in service distribution linked to neighborhood age and urban form.
Conclusion: The current spatial equity index for District 18 is calculated at 0.69, indicating a relatively favorable but improvable distribution of educational centers. This research underscores the importance of integrating location quality and pathway safety considerations into urban planning processes aimed at promoting equitable access to education. Such assessments can guide policymakers toward targeted interventions that foster more inclusive urban environments.



Furthermore, in urban development, the location of public services and its connection with the socio-economic characteristics of city neighborhoods has been neglected. The unfair distribution pattern within a city leads to increased class differences and segregation among human groups. The spatial inequalities and unfair distribution of services along with environmental problems at the city level are directly related. With population growth and horizontal and vertical expansion, cities are transformed into uninhabitable environments where many urban issues can be traced back to unfair distribution of urban services.



Achieving spatial equity in a city has long been a focus for urban planners, with the main goal being equitable distribution of space and related land uses for better access to urban amenities. Spatial equity is defined based on equal distribution of resources and services among urban areas. One of the most sensitive and complex land uses in cities is educational facilities which require careful attention to location planning and compatibility with neighboring uses as well as consideration for incompatible uses.



Proper location planning for schools at the city level can reduce household costs, decrease traffic congestion leading to reduced environmental pollution among other benefits. Analyzing the spatial concentration of urban services including educational services and how they are distributed is an important aspect of spatial equity in urban planning.



Access to educational services based on the characteristics and needs of target communities primarily relies on pedestrian access. Considering the young age group targeted by primary and secondary educational facilities, factors such as distance traveled by students from home to school play a crucial role in their comfort levels.



In conclusion, addressing spatial equity issues related to access to educational facilities requires careful consideration based on age groups of students at different levels as well as factors such as population density, service coverage area, educational levels offered by institutions, and gender distribution among learners.

The present study aims to evaluate and determine the fair distribution of educational facilities in district 18 of Tehran. In this research, spatial equity is defined based on two criteria: the quality of establishment of educational centers and the quality of access to these centers. Each of these criteria is defined based on several sub-criteria. Using multi-criteria decision-making methods, particularly Analytic Hierarchy Process (AHP), the criteria and their corresponding weights are determined based on the opinions of experts, and a spatial equity map for the study area is prepared. This study has two innovations; the first innovation is that while previous studies mainly focus on evaluating spatial equity based on administrative boundaries of urban areas and ultimately at the neighborhood level, this study examines spatial equity at a finer scale, focusing on blocks and urban parcels due to the vastness and heterogeneity in land development and population density. The second innovation is that in previous research, access criteria were defined solely based on distance, without considering factors such as road quality, safety for pedestrians, and attractiveness of streets. In this study, these factors will be considered in evaluating spatial equity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spatial equity
  • Access to educational services
  • Geographic Information Systems
  • Analytic Hierarchy Process
  • Visual Surveillance
Aghakhani Harooni, A. & Ahmadi, F., 2021, Identification of Criteria and Indicators for Measuring Spatial Justice in the Distribution of Urban Services with Emphasis on Stakeholders' Perspectives, Proceedings of the 8th National Conference on Sustainable Development in Civil Engineering, Tehran, https://doi.org/ 10.22059/jhgr.2023.352932.1008572.
Ajza Shokouhi, M. & Razzaghian, F., 2016, Evaluating and Locating the Land Use of Urban Parks in District 9 of Mashhad Municipality through Network Analysis, Journal of Geography and Urban Space Development, 2(2), PP. 1-14, SID. https://doi.org/10.22067/gusd.v2i2.21202.
Akbari, N., Farahmand, Sh. & Jamali, S., 2011, Spatial Analysis of the Effect of Government Financial Policies on Income Inequality in Iran Using Geographically Weighted Regression Quantitative, Economics Journal, 1(3), PP. 10-25.
Bagherifard, N. & Sorourzadeh, S.K., 2020, Presenting an Optimal Model for Locating Educational Centers Using Fuzzy AHP Hierarchical Analysis and GIS (Case Study: Jahrom City), Proceedings of the 8th National Conference on Civil Engineering, Architecture and Urban Planning, Shirvan.
Boyle, J., Findlay, C. & Forsyth, L., 2001, An Investigation into Women’s Perceptions of Fear and the Design of the Urban Environment, Open Space, London, Edinburgh College of Art, School of Architecture, Tourism Management.
Carmona, M., 2010, Public Places, Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Routledge. Columbus, Ohio, USA, Applied Geography, 93, PP. 47-63, https://doi.org/ 10.4324/9781315158457.
Esmailpour, N., Piraliyi, S. & Nasiri Fereid, M., 2020, Spatial Justice Analysis of Educational Land Uses and Green Spaces in Mashhad City (Case Study: District 9), Proceedings of the First National Conference on Sustainable Housing, Tehran, Iran University of Science and Technology.
Hansen, W.G., 1959, How Accessibility Shapes Land Use, Journal of the American Institute of planners, 25(2), PP. 73-76, https://doi.org/ 10.1080/01944365908978307.
Harvey, D., 2003, The Right to the City, International Journal of Urban and Regional, https://doi.org/10.1111/j.0309-1317.2003. 00492.x.
Hataminezhad, Ho., Farhoudi, R.A. & Mohammadpour Jaberi, M., 2008, Analysis of Social Inequality in Prosperity of Urban Services Land Uses, Human Geography Research Quarterly, -(65), PP. 71-85, SID. https://sid.ir/paper/138907/en/.
Hataminezhad, H., Kalantari, H., Alikhani, H., Tershizzi, M. & Bajjalal, R. 2020, Analysis of Social Justice with Emphasis on Spatial Distribution of Urban Land Uses and Citizen Satisfaction in Region One of Mashhad Metropolis, Shebak, 6(2), PP. 1-14, SID. https://doi.org/10.52547/jgs.22.64.163.
Hansen, W.G., 1959, How Accessibility Shapes Land Use, Journal of the American Institute of Planners, 25(2), PP. 73-76.
Huang, Q., Cui, X. & Ma, L., 2023, The Equity of Basic Educational Facilities from the Perspective of Space, Sustainability, 15(15), P. 12031, https://doi.org/10.3390/su151512031.
Iwarsson, S. & Ståhl, A., 2003, Accessibility, Usability and Universal Design— Positioning and Definition of Concepts Describing Personenvironment Relationships, Disability and rehabilitation, 25(2), PP. 57-66, Justice Approach, Case Study: Bandar Abbas Region 3, Master Thesis, https://doi.org/10.1080/0963828021000007969.
Jacobs, J., 1993, The Death and Life of Great American Cities, New York, NY: Vintage Books.
Karimian Bostani, M. & Molaei Hashjin, N., 2013, Evaluation of Spatial Justice in Educational Services in Zahedan City by the Use of Geographical Information System (GIS), Geographic Space, 12(40), PP. 170-189, SID. https://sid.ir/paper/91572/en.
Liao, Ch.-H., Chang, H.-Sh. & Tsou, K.-W., 2009, Explore the Spatial Equity of Urban Public Facility Allocation Based on Sustainable Development Viewpoint, 14th International Conference on Urban Planning and Regional Development in the Information Society, Spain.
Lu, W., Li, Y., Zhao, R., He, B. & Qian, Z., 2022, Spatial Pattern and Fairness Measurement of Educational Resources in Primary and Middle Schools: A Case Study of Chengdu–Chongqing Economic Circle, International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(17), P. 10840, https://doi.org/ 10.3390/ijerph191710840.
Marcuse, P., Connolly, J., Novy, I.O. & Potter, C., 2009, [Ed.s] Searching for the Just City, Routledge, New York.
MetLife Foundation, 2008, www.police futurists.org. Retrieved: Januray 17, 2024, from Police Futurists International: www.police futurists.org/pdf/LISC-SafeGrowth-final.pdf.
Mirsaeedi, M.R., Seyed Alhosseini, S.M., Ahmadi, F. & Shabani, A., 2021, Identifying and Determining the Spatial Organization Model of CBD's (Case Study: Mashhad Metropolis), Journal of Geographical Sciences, 21(61), PP. 413-428, SID. https://doi.org/10.52547/jgs.21.61.413.
Mohammadi, A.R., Hashemi Masoumabad, R. & Mohammadi, Ch., 2021, Spatial Analysis of Distribution and Access to Urban Services with a Focus on Spatial Justice (Case Study: Commercial Land Uses in Ardabil City), Applied Geographic Sciences Research Journal, 21(3), https://doi.org/ 10.52547/jgs.21.63.99.
Mohammadzadeh, M., Yazdanmehr, K., Yousefpour, T., 2017, Spatial Distribution Analysis of Educational Land Uses (Regional Scale) in Mashhad City Using GEODA and ARCGIS Spatial Statistics, Proceedings of the International Conference on Urban Planning and Management, Mashhad.
Mojarrabi Kermani, B. & Zamani, M., 2017, Spatial Analysis of Educational Land Use Location, Proceedings of the 4th International Conference on New Technologies in Civil Engineering, Architecture and Urban Planning, Tehran.
Ogunyemi, S.A., Muibi, K.H., Eguaroje, O.E., Fabiyi, O.O. & Halilu, A.S., 2014, A Geospatial Approach to Evaluation of Accessibility to Secondary Educational Institution in Ogun State, Nigeria, In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 20, No. 1, P. 012045), IOP Publishing. https://doi.org/110.1088/1755-1315/20/1/012045.
Pizzol, B., Giannotti, M. & Tomasiello, D.B., 2021, Qualifying Accessibility to Education to Investigate Spatial Equity, Journal of Transport Geography, 96, P. 103199, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.103199.
Rafieian, M., Ghasemi, I., Nozari, K., 2019, Analysis of Spatial Justice Discourse in Urban Management Policy Document (Case Study: Tehran City), Urban Social Geography, 6(1), PP. 71-89, https://doi.org/ 10.22103/JUSG.2019.1979.
Rahman, S.-U. & Smith, D.K., 2000, Use of Location-Allocation Models in Health Service Development Planning in Developing Nations, Eur. J. Oper. Res., 123, PP. 437-452, https://doi.org/10.1016/S0377-2217(99)00289-1.
Ramadan, M.S., Khairy, N., Alogayell, H.M., Alkadi, I.I., Ismail, I.Y. & Ramadan, R.H., 2022, Spatial Equity Priority Modeling of Elementary and Middle Schools through GIS Techniques, El-Taif City, Saudi Arabia, Sustainability, 14(19), P. 12057, https://doi.org/10.3390/su141912057.
Silabi, P., Rasulzade, Z. & Tahmasbi Moghaddam, H., 2021, Assessing Spatial Equity in the Distribution of Educational Centers: Case Study: Tabriz City, Journal of Urban Planning and Development, 2, PP. 37-50, 20.1001.1.27833496.1400.1.2.3.3.
Taleai, M., Sliuzas, R. & Flacke, J., 2014, An integrated Framework to Evaluate the Equity of Urban Public Facilities Using Spatial Multi-Criteria Analysis, Cities, 40, PP. 56-69, https://doi.org/10.1016/j.cities. 2014.04.006.
Valadan Zoj, M.J., Taleai, M., Karimi, M. & Pilehforoosha, P., 2020, Location Allocation and Redistribution of Educational Spaces, Regulation No. 827 by the National School Renovation, Development and Equipment Organization under the Supervision of the Technical and Executive Affairs of the Country.
Wu, Y., Zheng, X., Sheng, L. & You, H., 2020, Exploring the Equity and Spatial Evidence of Educational Facilities in Hangzhou, China, Social Indicators Research, 151, PP. 1075-1096, https://doi.org/10.1007/s11205-020-02417-5.
Yazdani, M.H., Firouzimajandar, E. & Hosseini, S.M,. 2016, Study of Functional Radius and Coverage of Urban Parks (Case Study: Ardabil City), https://doi.org/ 10.22059/jtcp.2016.60196.
Yizhou .Wu1, Xiaohong. Zheng, Li.Sheng, Heyuan.You, 2020, Exploring the Equity and Spatial Evidence of Educational Facilities in Hangzhou, China, Social Indicators Research, https://doi.org/10.1007/ s11205-020-02417-5 (2020) 151:1075–1096.