فاطمه عامری؛ محمدجواد ولدان زوج؛ مهدی مختارزاده
دوره 7، شماره 3 ، بهمن 1394، ، صفحه 33-48
چکیده
امروزه روشی متداول در ایجاد پایگاه دادۀ راهها، استخراج آنها از تصاویر رقومی هوایی و ماهوارهای است. با توجه به حجم بسیار دادههای شبکۀ راه و نیاز به بهنگام کردن آنها با کمترین زمان و هزینۀ محاسباتی، اتوماسیون فرایند استخراج اطلاعات راه در حال تبدیل به یکی از ملزومات عصر جدید است. در تحقیق حاضر که بیشتر بر مرحلۀ برداریسازی راه ...
بیشتر
امروزه روشی متداول در ایجاد پایگاه دادۀ راهها، استخراج آنها از تصاویر رقومی هوایی و ماهوارهای است. با توجه به حجم بسیار دادههای شبکۀ راه و نیاز به بهنگام کردن آنها با کمترین زمان و هزینۀ محاسباتی، اتوماسیون فرایند استخراج اطلاعات راه در حال تبدیل به یکی از ملزومات عصر جدید است. در تحقیق حاضر که بیشتر بر مرحلۀ برداریسازی راه تأکید دارد، سیستمی هوشمند برای برداریسازی اتوماتیک نتایج کشف راه، با کمترین میزان دخالت عامل انسانی، طراحی شده است. سیستم طراحیشده دارای دو مرحلۀ اساسی تعیین نقاط کلیدی راه و برقراری اتصال بین آنها است. نخست، با استفاده از تکنیک خوشهبندی بر مبنای الگوریتم انبوه ذرات نقاط اصلی نمایانگر محور مرکزی راه تعیین میشوند. سپس، با در نظر گرفتن مدل گراف وزندار برای شبکۀ راههای تصویر، تعیین معیارهای هندسی مناسب و تلفیق این معیارها از سوی عملگرهای میانگینگیر وزندار ترتیبی، هزینۀ هر اتصال محاسبه میشود. اتصالات دارای کمترین هزینه، به صورت قطعات نهایی راه در تشکیل شبکۀ برداری راه شرکت میکنند. نتایج حاصل از پیادهسازی روش پیشنهادی روی چندین تصویر بزرگ مقیاس ماهواره ای و مقایسۀ آنها با نتایج الگوریتم درختپوشای کمینه تأییدکنندۀ موفقیت روش پیشنهادی در استخراج شبکۀ راه با دقت و صحت بالا است. براساس نتایج ارزیابی، روش پیشنهادی قادر است شبکۀ راههای تصویر را با میانگین RMSE حدود 9/0 متر، میانگین completeness حدود 94% و میانگین correctness بیش از 95% برداری کند. در مجموع، الگوریتم پیشنهادی در برداریسازی راههای با اشکال مختلف شامل راههای مستقیم، راههای دارای انحنا، راههای با ضخامتهای متفاوت، راههای موازی با فواصل متغیر، تقاطع و میدان موفقیتآمیز عمل کرده است.